Toegangs- en parkeermogelijkheden Residentie Wings

2 december 2013

De bewoners van de residenties Wing I en II langs de Hélène Dutrieulaan in Sint-Denijs-Westrem klagen al geruime tijd de ontoegankelijkheid van deze appartementsgebouwen aan.

Hoewel de bewoners ervanuit gingen dat de aannemer ook de wegenis voor de appartementsgebouwen zou instaan bleek deze een verantwoordelijkheid van Stad Gent en De Lijn. De werken die hiervoor werden aangevat werden echter, naar verluidt na een vernietigingsbesluit, stilgelegd. Sindsdien ligt de wegenis er onafgewerkt bij en verbiedt een verbodsbord bewoners, bezoekers, leveranciers, etc. de weg te betreden, laat staan er te stationeren om te laden en/of lossen.

De bewoners begrijpen niet dat er voor een appartementsgebouw met dergelijke omvang geen ontsluitingsweg voorzien wordt die toegankelijk is voor bewoners en bezoekers en spreken dan ook van een conceptuele fout. Enkele maanden geleden schoven ze zelf een aantal suggesties naar voren die mogelijks voor een oplossing zouden kunnen zorgen.

  • Is de schepen persoonlijk op de hoogte van bovengeschetste problematiek en de suggesties van de bewoners? Zo ja, hoe beoordeelt hij deze?
  • Welke stappen werden of zullen genomen worden om aan de terechte bekommernissen van de bewoners tegemoet te komen? Op welke manier zullen de bewoners hierin betrokken en/of geïnformeerd worden en welke timing is hiervoor voorzien?

Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Het gebouw ‘Wings’ ligt in veld 16 van The Loop, en maakt bijgevolg deel uit van het ‘systeem’ van The Loop. Dit houdt onder andere in dat de enige verbindingen met het lagere wegennet verlopen via de Pégoudlaan (connectie met de E40 en de Kortrijksesteenweg enerzijds en met de R4 anderzijds). Dit impliceert dat rechtstreekse connecties naar de Kortrijksesteenweg, zoals over de busbaan, niet mogen (wordt bekrachtigd in het RUP).

De woningen zijn bereikbaar via een afslag van de Oostelijke Ringweg, en de openbare wegenis loopt tot aan de toegang naar de garage. De verdere interne liftkernen zijn allen bereikbaar (per wagen) via de garage.

Het is correct dat een deel van het voet-fietspad nog eigendom is van de Vereniging van mede-Eigenaars. De overdracht van deze delen is voorzien en is in behandeling. De bebording is nog niet volledig – dit is eveneens in behandeling – maar de belangrijkste verkeersborden, zijnde de verbodsborden voor het gewone verkeer op de busbaan, staan er al wel. Automobilisten die zich foutparkeren op het voetpad hebben alvast verbodsborden genegeerd en begaan dus bewust een overtreding.

Het feit dat de openbare weg enkel tot aan de garage zou lopen was bekend van in het begin van de plannen, en is nooit gewijzigd. De veronderstelling dat er bijkomende ontsluitingen zouden gecreëerd worden steunt niet op concrete plannen, maar is louter een (foutieve) veronderstelling.

De busbaan zal trouwens afgesloten worden met een slagboom, opdat er hier geen ongeoorloofde inrit naar The Loop zou ontstaan. Bussen, Ivago, nooddiensten en speciale bewegingen zoals een verhuis zullen toegang krijgen zoals gespecifieerd in de bouwvergunning.

Op dinsdag 10 december ging er een gesprek door tussen het Kabinet van Mobiliteit, het Mobiliteitsbedrijf en een delegatie van bewoners van de Wings betreffende de bereikbaarheid en de parkeerproblemen. Hier werden de krijtlijnen van het RUP, met de beperkingen op het vlak van toegang en de parkeernormen, toegelicht aan de bewoners. Voor hun vragen ivm laden en lossen zullen de bewoners samen met de conciërge kijken of er een systeem kan uitgedokterd worden waarbij ook niet-huurders of –eigenaars van een staanplaats, occasioneel toegang kunnen krijgen tot de garage om tot aan de liften te rijden. Voor de parkeerproblemen van mensen die geen staanplaats in de garage hebben, of een tweede wagen bezitten, is hen gesuggereerd te overleggen met de aanpalende kantoorachtigen om dubbelgebruik van de parkeerplaatsen buiten de kantooruren te bekomen.

De aanrijroute naar de Wings blijft echter zoals bepaald in het RUP.

Tom Balthazar
Schepen van Stadsontwikkeling, Wonen en Openbaar Groen

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info