Afstelling verkeerslichten Sint-Denijslaan - NMBS-parking

16 mei 2013
Dagelijks vormt zich, zowel in de ochtend- als de avondspits, een h??l lange file op de Sint-Denijslaan richting Voskenslaan. Reden hiervoor is een ongelukkige afstelling van de verkeerslichten t.h.v. het kruispunt met de Valentin Vaerwyckweg. Niet alleen krijgt het verkeer van de Valentin Vaerwyckweg langer groen licht dan het verkeer op de Sint-Denijslaan, het tegenliggend verkeer zorgt er ook voor dat men slechts met mondjesmaat links kan afslaan richting de NMBS-parking.

Zo staan de lichten op de Sint-Denijslaan slechts 20 seconden op groen en maar liefst 100 seconden op rood! Dit, terwijl alle pendelaars die niet via de R4 komen, de Sint-Denijslaan als enige toegangsweg hebben tot de parking.

Het probleem kan vermoedelijk grotendeels verholpen worden door een betere afstemming van de verkeerslichten. Bijvoorbeeld door het verkeer op de Sint-Denijslaan iets langer groen licht te geven en/of door het tegenliggend verkeer sneller rood licht waardoor men ongehinderd richting parking zou kunnen afslaan.

Concreet heb ik dan ook volgende vragen:

  • Bent u op de hoogte van deze dagelijkse “artificiële” file?
  • Welke maatregelen zal u nemen om tot een betere afstelling van de verkeerslichten te komen en op welke termijn kan dit gebeuren?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Wij zijn inderdaad op de hoogte van deze file. We krijgen deze signalen regelmatig via bewoners en via de klankbordgroep van het Stationsproject.

Vermoedelijk weet u wel dat deze lichtenregeling onder de bevoegdheid van de Vlaamse Overheid (AWV) valt. Wij hebben ons daar geinformeerd. Wij kregen het volgende antwoord:


Antwoord van Agentschap Wegen en Verkeer

De groentijd voor de St-Denijslaan varieert tussen 17 en 22 seconden (al naar gelang er een voetganger op de drukknop duwt om de Vaerwyckweg over te steken). Voor de lichtenregeling is er van in het begin voor gekozen om de richting van en naar de R4 het meest groentijd te geven. Dit past volledig in de plannen rond de ontsluiting van de stationparking. De bedoeling hiervan is sturend te werken en automobilisten zoveel mogelijk te sturen naar de R4.

Ook nu met de werken aan De Sterre en het feit dat er daarvoor een omleiding via de Vaerwyckweg loopt, willen we dat zo houden.

Het is een vraag die regelmatig terugkomt. Bovendien zitten we nu ook nog met de werken aan De Sterre waardoor het verkeer op de Vaerwyckweg verhoogd is.

AWV laat weten dat op het kruispunt Vaerwyckweg - St-Denijslaan volgende aanpassingen worden uitgevoerd:

  • de paal op de hoek van de tunnel zal worden verplaatst zodat die de fietsers niet meer hindert.
  • de lichtenregeling zal zodanig worden aangepast dat er buiten de spitsuren langer groen wordt gegeven aan de Sint-Denijslaan. De minimale groentijd voor het autoverkeer wordt ook bepaald door de voetgangers. Eenmaal aan hun oversteek begonnen, moeten zij immers voldoende tijd hebben om de overkant te bereiken vooraleer de dwarse richting groen krijgt (de zogenaamde uitlooptijd). Anderzijds is het ook zo dat de groenfase op de Sint-Denijslaan met een aantal seconden wordt verlengd wanneer de camera's en detectielussen in het wegdek nog voldoende wagens waarnemen.
    Een regeling waarbij al het autoverkeer rood heeft en alle fietsrichtingen groen wordt niet toegepast. Statistisch gezien levert dit geen voordeel op voor de fietser. Wanneer een fietser op het kruispunt toekomt als het net rood is geworden voor hem, moet hij immers wel lang wachten vooraleer hij opnieuw groen krijgt: eerst moeten de 2 fasen voor het autoverkeer nog lopen, intussen is er dus geen enkele fietsbeweging mogelijk.
    De aanpassingen werden recent aangebracht. Na enige tijd worden die aanpassingen opnieuw geëvalueerd.

Een andere vraag die kan opduiken ivm de lichten, is de lichtenregeling aan de hoek Voskenslaan/Sint-Denijslaan. Dit had al lang een lichtenregeling moeten zijn die wordt aangestuurd door trams en bussen, maar Siemens / De Lijn schijnen de problemen maar niet te kunnen oplossen. Ondertussen blijft daar een voorlopige lichtenregeling gelden. Een vervelend iets is dat je als voetganger over het zebrapad gaat en zelf geen voetgangerslicht hebt. Je moet dus moet gokken of het rood of groen is voor de auto’s.

Wij blijven als stad vragen voor een optimale lichtenregeling in de stationsbuurt. Via het infopunt GSP en via de stadsdiensten hebben wij regelmatige contacten, en wij zullen niet nalaten om dit telkens opnieuw aan te halen.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info