Gewijzigde dienstregeling De Lijn in Zwijnaarde
De wijziging is immers aanzienlijk: Lijn 71 volgt nu de N60 en heeft als enige stopplaats nog De Klosse, op Lijn 70 wordt de lus naar De Klosse niet meer gemaakt en zijn een 5-tal haltes niet meer bediend, de frequentie van lijn 72 is verlaagd en drukke haltes als Hogeschool Gent, het Textielinstituut, enz. worden niet meer aangedaan.
- Heeft er voorafgaandelijk overleg plaatsgevonden tussen Stad Gent en De Lijn? Zo ja, wat was het resultaat hiervan en hoe beoordeelt u de doorgevoerde wijzigingen?
- Zal er naar aanleiding van de bekommernissen van het wijkplatform Zwijnaarde verder overleg gepleegd met het wijkplatform en/of met De Lijn?
- Welke oplossing ziet u mogelijk om zoveel mogelijk aan de bekommernissen van de gebruikers tegemoet te komen?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
De werken aan de Sterre, en de verscheidene werven verspreid op de Kortrijksesteenweg hebben inderdaad gevolgen voor het openbaar vervoer in deze zone.
De Lijn heeft zowel voor de ‘lage 70-ers’ als voor de ‘hoge 70-ers’ alternatieven gezocht opdat het gros van de routes van deze buslijnen bediend kan worden zonder al té grote vertragingen en problemen. Dit heeft echter enkele gevolgen voor bepaalde routes en eindhaltes. De Lijn heeft een onderzoek gedaan naar het aantal gebruikers van de eindhaltes die nu niet bediend worden. Uit dit onderzoek bleek dat het om een zeer klein aantal gebruikers gaat. Aangezien men, door het gecumuleerde tijdsverlies met de werken indien men de volledige route zou behouden, de keuze had tussen een lagere frequentie in de spits (met het volledig uitrijden van de lijn) of een inkorting van de lijn (met grosso modo behoud van de frequentie), heeft men voor dit laatste gekozen. Het klopt dat hierdoor een handvol reizigers een ander alternatief moeten zoeken, maar anders zou men zeer veel reizigers van de 70-bundel een verminderd aanbod moeten geven.
De Lijn heeft de Stad in kennis gesteld van haar onderzoek terzake, en van haar beslissing.
De stad nam dus akte van die beslissing. Het organiseren van het openbaar vervoer is een taak van De Lijn. De Lijn bepaalt ook hoe ze omleidingen organiseren en welke aanpassingen ze doet naar aanleiding van werken, evenementen, manifestaties, enz. Als stad wensen wij daar geen waardeoordeel over uit te spreken. De stad moet immers de financiële gevolgen niet dragen.
Ik wil nog meegeven dat deze omleidingen en wijzigingen in de bediening trouwens enkel van toepassing zijn tijdens de duur van de werken. Eenmaal de werken beëindigd, keert men terug naar de oorspronkelijke situatie. En ook nog dat reizigers met bestemming Hogeschool Gent kunnen overstappen op tramlijn 1, die zijn normale route en frequentie behouden heeft.
Het Wijkplatform heeft ondertussen al samengezeten met De Lijn om haar eisen te verduidelijken. De Lijn is momenteel een antwoord ten gronde aan het voorbereiden. Volgende woensdag, 22 mei, ontvang ik de mensen van het Overlegplatform, ook De Lijn zal bij dit overleg aanwezig zijn. Het is de bedoeling om op dit overleg gezamenlijk naar een aantal oplossingen te zoeken.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken