Verkeersregeling Maurice Dewulflaan, Sint-Denijs-Westrem

21 november 2011
Sinds deze zomer geldt eenrichtingsverkeer in een deel van de Maurice Dewulflaan te Sint-Denijs-Westrem. Er werd bijna halfweg de straat een verbodsbord geplaatst, om sluipverkeer tegen te gaan en het negeren van het inrijverbod in de Lauwstraat te voorkomen.

De bewoners van dit deel van de straat, 7 gezinnen, zijn daarom verplicht om een hele omweg te maken wanneer ze hun woning willen bereiken. Deze maatregel zorgt dan ook voor ergernissen bij de buurtbewoners.

  • Is de schepen bereid om het verbod aan te passen, door bijvoorbeeld een onderbord ?uitgezonderd plaatselijk verkeer? toe te voegen?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Ik moet u melden dat de werkgroep die verkeersproblemen behandelt van mening is dat de huidige verkeerssituatie best behouden blijft.

Ik wil nog even in herinnering brengen dat er op de as Lauwstraat sluipverkeer zat en dat de stad dit wou beteugelen. Hiertoe werd in de Lauwstraat ?geknipt?, dit wil zeggen dat het niet meer mogelijk is de Lauwstraat te gebruiken als alternatief voor het dorpscentrum, doordat in de Lauwstraat twee delen eenrichtingsverkeer naar elkaar toe werd ingericht.

Na een evaluatie van de nieuwe toestand kwam naar voor dat er verkeer reed vanuit de Dewulfstraat naar de Lauwstraat en daar geconfronteerd werd met het eenrichtingsverkeer in beide delen van de Lauwstraat. Mensen die de situatie niet kenden wisten niet dat men kan verder rijden via de onverharde Duddegemstraat. Gevolg was dat er verkeersmanoeuvres werden uitgevoerd of dat men toch tegen de ??nrichting verder reed in de Lauwstraat.

Er is toen besloten dat men de toestand later opnieuw zou evalueren vooraleer maatregelen te nemen. De klachten bleven echter komen en daarop is er besloten om bijkomende maatregelen te nemen. Met name is er een klein stukje van de M. Dewulflaan, tussen Borluutstraat en Lauwstraat in ??nrichting gebracht. Wie nu de M. Dewulflaan inrijdt, wordt halfweg geconfronteerd met het eenrichtingsverkeer en kan gemakkelijk een keerbeweging maken ter hoogte van het pleintje.

We kiezen hier expliciet voor een bord ?eenrichtingsverkeer? omdat we uit ervaring weten dat dit bord ? na een gewenningsperiode ? wel degelijk wordt nageleefd. Een bord ?uitgezonderd plaatselijk verkeer? mag niet worden aangebracht onder een bord eenrichtingsverkeer C1. Daarnaast weten we dat het zeer vaak ni?t wordt nageleefd. Veel weggebruikers kennen immers de strikte eisen verbonden aan de notie ?plaatselijk verkeer? niet. Dit zou maken dat men toch verder zou rijden en weer wordt geconfronteerd met de beide delen van de Lauwstraat in eenrichtingsverkeer en de onverharde Duddegemstraat. Vandaar dat de diensten de huidige situatie willen behouden.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info