Renovatie kasteel Borluut

8 maart 2017

Zo’n anderhalf jaar geleden antwoordde u op mijn vraag in verband met de renovatie van kasteel Borluut dat al een eerste doorlichting van het gebouw werd opgemaakt om een grondig renovatiedossier op te starten. Een gedetailleerde studie van de vastgoedbehoeften voor het kasteel was er toen echter nog niet.

 

De Dienst Vastgoedbeheer zou nagaan wat de potenties van het gebouw zijn. Het was echter zeker niet de bedoeling om dit lang te laten aanslepen.

Concreet heb ik dan ook volgende vragen:

  • Wat is de huidige stand van zaken in het renovatiedossier van kasteel Borluut?
  • Is er al concreet zicht op een mogelijke renovatie en de timing hiervoor?
  • Wat zal desgevallend de impact zijn voor de verenigingen die gebruikmaken van het kasteel en hoe zal hiermee omgegaan worden?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

De dienst Facility Management heeft in 2015 inderdaad een doorlichting van het gebouw opgemaakt met de bedoeling een grondig renovatiedossier op te starten.

Het was toen al duidelijk dat het een dure renovatie zal worden (6,3 miljoen). Die middelen zijn in deze legislatuur niet voorhanden.

Tot op heden is er echter nog geen bijkomende beslissing genomen rond de toekomst van dit gebouw en de daarbij horende renovatie.

Dit betekent ook dat er geen impact is naar de verenigingen die momenteel gebruik maken van deze locatie.

Nu, gezien de toestand van bepaalde delen van het dak (in het bijzonder het torentje) is er volgend jaar (2018) wel een studieopdracht voorzien rond restauratie van het torentje en de nodige maatregelen om de rest van het dak aan te pakken. Op die manier zullen we trachten het gebouw duurzaam droog te houden en te behoeden tegen aftakeling in afwachting van een structurele beslissing in dit dossier.

De uitvoering van de werken aan het torentje en het dak is voorzien in 2020. 

De piste Parkbos werd niet verder onderzocht.

Dit dossier zal naar alle waarschijnlijkheid niet in deze legislatuur worden aangepakt.

Het FVV zit daar nog, ook voor de andere gebruikers van het gebouw is er geen impact.

Ik begrijp uw zorg maar in ons patrimonium zijn er heel wat gebouwen die moeten worden aangepakt. De budgeten zijn wat ze zijn en er zijn heel wat middelen ingezet.

De diensten zullen in ieder geval bekijken of er ondertussen nog dringende aanpassingen mogelijk zijn en bewarende maatregelen nodig zijn.

Martine De Regge
Schepen van Personeelsbeleid, Facility Management en Administratieve Vereenvoudiging

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info