Digitaal inschrijfsysteem STIBO's

14 oktober 2015

Eerder dit jaar pleitte ik meerdere malen voor een meer flexibele aanpak bij het nieuwe digitale inschrijfsysteem dat bij de STIBO’s gehanteerd wordt voor de voorschoolse, naschoolse en middagopvang (via Tinkelbel). De schepen antwoordde in maart nog dat het systeem wordt geëvalueerd.

Ondertussen blijven ons signalen bereiken dat het systeem als weinig gebruiksvriendelijk wordt aanzien door de gebruikers.

  • Graag had ik zicht gekregen op de resultaten van deze evaluatie, voor zover reeds afgerond.
  • Welke bijsturingen worden er in het vooruitzicht gesteld?

Mehmet Sadik Karanfil
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Eerst en vooral: ik ben niet met het nieuwe inschrijvingssysteem getrouwd.

Het uitgangspunt van de digitale inschrijvingen, het werken met een opvangplan en ‘bestelde is betaalde opvang’ is het beter kunnen inplannen van het personeel. Zodat er voldoende kwaliteit in de buitenschoolse opvang kan geboden worden. Dat is de doelstelling.

Maar nu, wat betreft uw eerste vraag:

Alle kinderen die naar de buitenschoolse opvang komen, werden in Tinkelbel geregistreerd. Hetzij door de ouders thuis, hetzij door de ouders in de opvanglocatie met behulp van een kinderbegeleider of verantwoordelijke, hetzij door de verantwoordelijk zelf in plaats van de ouder. (4049 ingeschreven door ouders, 1188 ingeschreven door medewerkers = 1/4de wat overeenkomt met % kansengroepen)

Wat betreft de evaluatie, en dit is een vraag die zowel u, mevrouw De Bruycker, als u meneer Karanfil, stelden. Een eerste evaluatie is door de dienst dit najaar en voor de zomer gemaakt. Op basis van de opmerkingen van ouders, werden aanpassingen aan het systeem toegebracht. Zo worden een aantal velden nu automatisch ingevuld, om het aantal handelingen voor ouders te beperken. Andere zaken zijn technisch moeilijker aan te passen. Maar al dit voorjaar werd dit trouwens al uitvoerig hier besproken, er is ook een gesprek met ouders gebeurd en er waren dus al aanpassingen. Wat toont dat we dus luisteren naar feedback en ook durven bijsturen.

De grote principes, zoals het afsluiten van de opvangplannen en het systeem van bestelde is betaalde opvang werden op dat moment niet aangepast. We willen een jaar werking afwachten, vooraleer eventuele aanpassingen aan de principes toe te passen. Deze aanpassingen kunnen voor mij, als aangetoond word dat de doelstelling, namelijk het beter afstemmen van personeel op het aantal kinderen niet gerealiseerd wordt.

Voor ouders die het moeilijk hebben om een maand op voorhand door te geven wanneer ze voor hun kind een opvang nodig hebben, is het mogelijk een flexibel opvangplan op te maken. Dit gebeurt in samenspraak met de verantwoordelijke.

Wat betreft de toegang tot een computer met internet. Sinds vorige week is op alle 42 locaties in de buitenschoolse opvang een publiekscomputer geïnstalleerd. Ook in de kinderdagverblijven wordt dit gedaan, behalve op plaatsen waar er fysiek te weinig ruimte is voor 2 Pc’s. Daar kan de computer van de verantwoordelijke gebruikt worden door de ouders. De ouders kunnen daar zelfstandig, of met behulp van een medewerker de opvangplannen inputten.

Wat betreft uw vraag over de Gerechtvaardigde Afwezigheidsdagen: in de kinderdagverblijven moeten we vanuit het decreet voor de opvang van baby’s en peuters een minimum van 18 dagen gerechtvaardigde afwezigheid opnemen. Vanuit Dienst Kinderopvang wenste men dit systeem ook door te trekken naar de buitenschoolse opvang. Om een beter zicht te hebben op de effectieve aanwezigheid van de kinderen, zodat het personeel beter kan worden ingezet.

De Dienst Kinderopvang zal een evaluatie op basis van steekproeven opmaken dit najaar. Daarbij wordt ook de evaluatie van de zomervakantie meegenomen. Voor de paasvakantie 2016 zal een grote evaluatie doorgevoerd worden.

Elke Decruynaere
Schepen van Onderwijs, Opvoeding en Jeugd

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info