Overlast door zwaar vervoer in Oostakker
In het persbericht wordt melding gemaakt van verschillende overtredingen, maar niet van fout parkeren, of zich een rustplaats toe-eigenen buiten de daartoe voorziene zones.
Enkele dagen na het lezen van het persbericht kreeg ik een melding van een buurtbewoner dat de vrachtwagens opnieuw op niet-reglementaire zones staan geparkeerd. Het probleem blijkt duidelijk een langdurige aanpak te vereisen.
- Zijn er controles gebeurd op fout parkeren? Zo ja, zijn er dan overtredingen vast gesteld?
- Zal de politie verder controles houden?
- Voorziet de burgemeester nog andere maatregelen teneinde de problematiek aan te pakken?
Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid
Antwoord:
Het probleem van het langdurig parkeren door vrachtauto's is opgenomen in een project van het Mobiliteitsbedrijf waarbij ook aan een speciale parkeerplaats met faciliteit werd gedacht. Een laatste overlegmoment waaraan het Mobiliteitsbedrijf, de Dienst Gemeenschapswachten, de Dienst Lokale Preventie en Veiligheid, de Haven Gent, het kabint van de schepen van Openbare Werken en Mobiliteit en de Politie Dienst Wijk en Dienst Verkeer deelnamen, dateert van 23 oktober 2012.
Momenteel bestaat de aanpak vooral in een sensibiliserend toezicht door politie en gemeenschapswachten, onder meer aan de hand van gesprekken en brieven (die in een viertal talen zijn opgemaakt). Beide diensten proberen de vrachtwagens naar de daarvoor voorziene plekken toe te leiden, met wisselend succes. De laatste klacht betrof het parkeren op de terreinen van Carrefour (priv?terrein).
Verbaliseren is quasi onmogelijk.
Vrachtwagens met maximaal toegelaten gewicht BOVEN de 7,5 ton mogen maximum 8 uren parkeren binnen de bebouwde kom (tenzij op specifiek aangeduide parkeerplaatsen, opgelijst in de kaart 'Parkings voor voertuigen +7,5 Ton'). Dit is onmogelijk correct na te gaan, want zodra ze zich even verplaatsen begint een nieuwe tijdspanne.
Het betreft bijna altijd buitenlandse voertuigen. De wet vereist dat de overtreder wordt aangetroffen bij het verbaliseren. Niet iedere politieagent is bevoegd om buitenlanders te verbaliseren (er moet immers contant betaald worden en dat is een procedure waarvoor slechts een beperkte groep bevoegd is).
Deze verkeersinbreuken behoren tot de laagste categorie (boete van 50 euro). Een betaling afdwingen is niet evident; een beslag op het voertuig is mogelijk, maar is niet proportioneel aan de aard van de inbreuk die sowieso niet prioritair is voor het politieparket.
Dani?l Termont
Burgemeester