Maritiem goederenverkeer in haven groeit
Met de opmerkelijke stijging klimt de haven helemaal uit het diepe dal waarin hij in 2005 beland was. 2006 was ook al goed - toen steeg de maritieme goederenoverslag met 8% en de binnenvaart met 10,4% - maar dat was volgens schepen van de Haven Sas van Rouveroij (VLD) een correctie na het barslechte 2005. 'Met de nieuwe stijging tijdens het eerste kwartaal van dit jaar kunnen we voor het eerst echt tevreden zijn', reageert de schepen. 'Nu zien we een duidelijke groei van de tonnages ten opzichte van het langjarige gemiddelde.'
Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar deden 767 zeeschepen de Gentse haven aan. Dat zijn er 64 of 9,1% meer dan tijdens dezelfde periode verleden jaar. De maritieme goederenoverslag steeg van 5,48 naar 5,88 miljoen ton (+7,3%). Vooral de containertrafiek (+89,4%) en de vaste minerale brandstoffen (+61,1%) deden het goed. 'Dat laatste hebben wij vooral te danken aan Arcelor-Mittal', gaat Sas van Rouveroij verder. 'Die varen opnieuw rechtstreeks maritiem in Gent aan, terwijl zij de voorbije jaren met duwbakken vanuit de haven van Rotterdam werkten. De goede cijfers voor de containeroverslag moeten wij wat relativeren. Op dat vlak blijft de Gentse haven een kleine speler.' De schepen ziet ook de rest van het jaar hoopvol tegemoet. 'Dit jaar moeten wij met de maritieme goederenoverslag de 25 miljoen ton kunnen overstijgen. De zeesluis in Terneuzen kan dat voorlopig nog altijd aan. Er zijn soms wachttijden, maar het tijdverlies weegt voorlopig nog niet zo sterk door dat reders andere havens opzoeken.'
Binnenscheepvaart
De groei is minder sterk uitgesproken voor de binnenscheepvaart. De goederenoverslag in het eerste kwartaal steeg van 4,49 naar 4,58 miljoen ton (+2%). Het aantal schepen nam slechts licht toe van 3.834 naar 3.869 (+0,2%).
Bron: Het Nieuwsblad