Gebruik van het openbaar domein voor commerciële doeleinden
Sinds eind februari is een groot deel van het plein voor de kerk van Sint-Amandsberg afgesloten voor de bouw van een houten keet. Navraag leert dat dit een tijdelijk theater betreft voor een betalende voorstelling van Studio Orka, waar bovendien kinderen jonger dan 10 niet zijn toegelaten. De toegangsprijs bedraagt 18,50 €.
Vraag:
1. Hoe valt de privatisering van het openbaar domein voor een betalende activiteit te rijmen met het algemene principe dat sinds jaren wordt gehanteerd door het stadsbestuur dat alle activiteiten op het openbaar domein vrij toegankelijk moeten zijn?
2. Hoe valt het te verantwoorden dat de parkeerplaatsen gedurende drie weken worden geschrapt voor een week voorstelling, wat geen evidentie is in de commerciële kern van Sint-Amandsberg waar er al geen overschot is aan parkeergelegenheid?
3. Zijn er geen andere locaties in de buurt waar de voorstelling kan doorgaan? De Heilig Hartkerk bijvoorbeeld staat leeg.
4. Hoe valt de bouw van een tijdelijk ‘wegwerp’theater te rijmen met principes van duurzaamheid?
5. Waarom werden de handelaars en buurtbewoners niet verwittigd?
6. Wat is de belasting voor inname van het openbaar domein die werd aangerekend aan de organisatoren?
Christophe Peeters
Gemeenteraadslid
Antwoord:
1. Hoe valt de privatisering van het openbaar domein voor een betalende activiteit te rijmen met het algemene principe dat sinds jaren wordt gehanteerd door het stadsbestuur dat alle activiteiten op het openbaar domein vrij toegankelijk moeten zijn?
Het klopt dat in Gent voorstellingen op openbaar domein (bijna) altijd gratis zijn. In uitzonderingen wordt er afgeweken van die regel: denk bijvoorbeeld aan de concerten op het Sint-Pietersplein, circussen, loopwedstrijden of Student kick-off. Studio Orka brengt uniek locatietheater waarmee ze in binnen- en buitenland hoge punten scoren. In hun nieuwste voorstelling -die in Gent in première ging - was de interactie met het openbaar domein noodzakelijk. De activiteit is betalend maar heeft geen commercieel winstoogmerk.
2. Hoe valt het te verantwoorden dat de parkeerplaatsen gedurende drie weken worden geschrapt voor een week voorstelling, wat geen evidentie is in de commerciële kern van Sint-Amandsberg waar er al geen overschot is aan parkeergelegenheid?
Orka ging op zoek naar een plein met karakter en uitstraling waarmee ze tijdens hun voorstelling mee in interactie kunnen treden. Het was bovendien ook eens een kans om een culturele voorstelling naar de rand van de stad te brengen (ipv de binnenstad) en mensen die minder bekend zijn met de locatie ook eens in contact kwamen met de mooie site.
3. Zijn er geen andere locaties in de buurt waar de voorstelling kan doorgaan? De Heilig Hartkerk bijvoorbeeld staat leeg.
Omwille van de aard van de voorstelling was dat niet mogelijk. De voorstelling speelt zich af in een winkel, waar de interactie met het plein en de straat voor de winkel een belangrijke rol speelt. In die zin was het niet mogelijk om dat in een kerk of op een afgesloten domein te laten plaatsvinden. Het moet immers wel realistisch zijn. De constructie is ook veel te groot om op te bouwen in een kerk.
4. Hoe valt de bouw van een tijdelijk ‘wegwerp’theater te rijmen met principes van duurzaamheid?
Het gaat hier niet op een tijdelijk wegwerptheater. De productie ging in Gent in première maar trekt erna op tournee naar andere steden zoals Oostende, Brussel, Utrecht, Antwerpen, Sint-Niklaas, Bornem. Wellicht volgen er daarna nog voorstellingen. Meestal spelen zij zo’n 250 keer dezelfde voorstelling.
5. Waarom werden de handelaars en buurtbewoners niet verwittigd?
De buurtbewoners en handelaars werden verwittigd met een brief. Ook hing er een pancarte aan de opstelling met meer informatie.
6. Wat is de belasting voor inname van het openbaar domein die werd aangerekend aan de organisatoren?
Voor de inname openbaar domein moest niets betaald worden. Studio Orka ontvangt immers toelages van de Stad Gent en krijgt in die zin vrijstelling voor het betalen van retributies op openbaar domein.
Annelies Storms
Schepen van Facility Management, Evenementen en Feesten