Sneeuw- en ijzelplan fietsstraten
In het verleden heb ik al een vraag gesteld over het sneeuw- en ijzelplan dat toen was geëvalueerd en wat in de toekomst jaarlijks zou gebeuren. Eén van de aanpassing toen was de inzet van 2 extra fietspadstrooiers. Met resultaat, want het ijzelvrij maken van de fietspaden gaat er op vooruit in Gent.
Toch ving ik de laatste dagen en weken een aantal signalen op over belangrijke fietsverbindingen. Bijvoorbeeld de Trekweg (Mariakerke) en Molenaarsstraat, die beiden als fietsstraat zijn ingericht, zouden niet altijd gestrooid zijn. Bovendien zijn fietsverbindingen soms wel goed berijdbaar, maar zijn de omliggende straten niet altijd gestrooid.
Concreet heb ik dan ook volgende vragen:
- Wat is de reden dat belangrijke fietsstraten als de Trekweg en Molenaarsstraat niet altijd gestrooid worden bij winterweer?
- Worden (nieuwe) fietsstraten automatisch bijkomend opgenomen in het sneeuw- en ijzelplan?
- Is het mogelijk om de straten uit het sneeuw- en ijzelplan in de fietsrouteplanner van Stad Gent op te nemen zodat fietsers een sneeuw- en ijzelvrije route kunnen plannen?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
Ik ben blij dat u aangeeft dat het strooien verbeterd is.
Beide straten zijn wel degelijk opgenomen in het sneeuw- en ijsbestrijdingsplan voor de winter 2016/17 en worden gestrooid via de strooivrachtwagens. De wegendienst meldt mij dat er geen onregelmatigheden of situaties zijn voorgekomen afgelopen weken waarbij deze straten niet gestrooid zijn terwijl dit wel zou moeten gebeurd zijn volgens het winterplan. Normaal gezien zouden ze dus wel moeten gestrooid zijn.
Het uitstippelen van de strooicircuits is een heuse operationele puzzel rekening houdend met de autonomie van de voertuigen, de zoutvoorraad die kan meegenomen worden per voertuig en het terug bijvullen, een zo efficient mogelijke maximale routing rekening houdende met de verkeerscirculatie, personeelsbezetting (vrijwillige opgave) e.d.m.
Op een bepaald moment worden de routes vastgelegd in het najaar. Als een nieuwe fietsstraat vooraf of dan gekend is wordt deze zeker opgenomen in de circuits.
De bestaande primaire fietsroutes vormen momenteel reeds een uitgangspunt voor de huidige strooicircuits naast andere zaken zoals scholen, OV-assen e.d.m.
Ik vind uw suggestie mijnheer Souguir wel interessant in die zin dat ik zeker met de diensten wil verder bekijken of het winterplan kan geïntegreerd worden in de fietsrouteplanner van de stad gent. (momenteel kan je hier bv. ook aangeven tramsporen te vermijden bv. een optie wintersituatie is misschien wel denkbaar).
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken