1, 2, 3 piano 2016
Het muzikaal project 1, 2, 3 piano gaat haar laatste week in. Het is daarom uiteraard nog wat vroeg voor een evaluatie, maar deze vierde editie kende ook wel een aantal nieuwigheden waarover wellicht toch al een en ander kan meegegeven worden.
Wat zijn, vooruitlopend op een algemene evaluatie, de eerste bevindingen? Van welke nieuwe elementen kan desgevallend overwogen worden ze mee te nemen naar toekomstige edities?
Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid
Antwoord:
Het zal geen nieuws voor u zijn dat het project 123-piano mij nauw aan het hart ligt en dat ik dan ook blij ben dat sinds dit jaar de subsidie voor de vzw 123-piano ook structureel verankerd zit in het meerjarenplan zodat ook de volgende edities van 123-piano gegarandeerd zijn.
Bij de evaluatie van de vorige editie kwamen een aantal belangrijke punten naar voren die geleid hebben tot een aantal nieuwigheden voor deze editie.
Evaluatie:
De belangrijkste verbeterpunten na de vorige editie waren:
- Alle piano’s die er staan moeten minstens 5 dagen per week bespeelbaar zijn voor het publiek
- Er zijn sterke lokale partners nodig die het lokale ‘beheer’ van een piano willen en kunnen doen
- Niet alleen in het centrum maar ook in de deelgemeenten actief zijn
- Een oplossing voor de beveiliging van de piano’s zeker daar waar het binnen en buiten moeten rollen van de piano veel organisatie vergt
- De piano onder de Stadshal moet nog beter beschermd staan en het openen en sluiten van de piano moet efficiënter georganiseerd worden
Nieuwigheden:
- In de aanloop van deze editie werd een oproep gelanceerd voor nieuwe partners, buiten het centrum van Gent, om samen te werken. Met 5 potentiële kandidaten werden gesprekken gevoerd door de organisatie, doch helaas hebben al deze kandidaten uiteindelijk afgezien van een samenwerking van een vzw samenwerking met vzw 123piano omdat ze het organisatorisch te zwaar vonden. Met de Korenlei (in samenwerking met café De Nieuwe Onvrije Schipper), de Ghelamco Arena en de Oude Beestenmarkt werden drie nieuwe locaties toegevoegd.
- In samenwerking met Blackbirds - een Gents bedrijf dat gespecialiseerd is in het verpakken van kunst - werden kisten gemaakt die de piano’s kunnen beschermen en waardoor ze kunnen blijven buiten staan. Dankzij deze ingreep was het in o.a. de Zebrastraat, het Ledebergplein, de Oude Beestenmarkt en de Korenlei als nieuwe locatie, veel makkelijker werken voor de lokale partners.
- In de opdracht voor de kunstenaar die het werk maakte voor de piano onder de stadshal werd expliciet gevraagd om een constructie te maken die de piano ook zou beschermen. Willem Boel heeft met zijn ‘cage john’ niet alleen een bespeelbaar kunstwerk gemaakt, maar ook een perfect afsluitbare.
- De organisatie zocht en vond een vrijwilliger die zich wilde engageren om elke avond de piano onder de Stadshal te sluiten om 22u.
Zoals u zelf al aanhaalde is er nog geen evaluatievergadering geweest, maar in de contacten die ik de afgelopen weken met de organisatoren heb gehad, heb ik alvast alleen maar positieve dingen gehoord. De kisten zullen we volgend jaar zeker opnieuw inzetten en ook het kunstwerk van Willem Boel willen we graag bewaren. Maar wat vaststaat is: het blijft een geweldig project, en we willen het graag elk jaar nog beter, nog toffer en nog straffer maken.
Annelies Storms
Schepen van Cultuur, Toerisme en Evenementen