Toeritdosering Kortrijksepoortstraat - Nederkouter

16 december 2013

Sinds vorig jaar wordt op de as Kortrijksepoortstraat - Nederkouter een systeem van toeritdosering toegepast. De toeritdosering die, in principe, enkel actief is op piekmomenten moet een vlottere doorstroming van trams naar de Gentse binnenstad mogelijk maken.

Om sluipverkeer te ontmoedigen werden er ook bijkomende verkeerslichten geplaatst op het kruispunt Kortrijksepoortstraat/Nederkouter met Verloren Kost. Die verkeerslichten worden aangestuurd door het toeritdoseringssysteem.

Hoewel het hele systeem enkel bedoeld is voor piekmomenten melden handelaars uit de buurt me dat het hele systeem ook op niet drukke momenten en zelfs ’s nachts actief blijft. Bovendien zorgt de wel zeer korte groentijd voor het verkeer van de Verloren Kost en Plateaustraat ervoor dat daar files ontstaan die op hun beurt een impact hebben op het openbaar vervoer, i.c. de bussen.

  • Hoe verklaart de schepen dat het toeritdoseringssysteem actief blijft op niet drukke momenten?
  • Werd de impact van de zeer korte tijd dat het verkeer van Verloren Kost en Plateaustraat groen licht krijgt al in kaart gebracht?
  • Werd het hele toeritdoseringssysteem al geëvalueerd en zo ja wat waren de resultaten hiervan?

Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Er waren inderdaad recent enkele problemen met het systeem van de toeritdosering.

Normaal gezien wordt het volledige systeem geactiveerd op het moment dat er fileopbouw is van op de Kouter tot aan de Ketelvest. Een camera ter hoogte van de Ketelvest detecteert dit en stuurt een alarmsignaal door naar de dispatching van De Lijn. Hierop worden zowel het rechtsafslagverbod op de R40 als de verkeerslichten aan het kruispunt van Kortrijksepoortstraat met Verlorenkost geactiveerd. Op dit kruispunt krijgen de auto’s komende van Verlorenkost of Plateaustraat dan slechts gedurende zeer korte tijd groen licht. Dit is een zeer bewuste keuze om een goede doorstroming voor de tram te garanderen.

Uiteraard is het niet de bedoeling dat de lichten aan de Verlorenkost ook worden geactiveerd op niet drukke momenten. Dat is een fout die onmiddellijk werd gemeld aan De Lijn. Blijkbaar is er een probleem met de GPRS-module bij De Lijn om de lichten aan te sturen. De Dienst Wegen heeft de lichten tijdelijk buiten gebruikt gesteld tot het probleem bij De Lijn is opgelost.

De impact van de korte groenfase is nog niet uitgebreid geëvalueerd, maar we weten dat op drukke momenten de files zich hier opbouwen. Het is echter te vroeg om hieruit conclusies te trekken. Normaal gezien loopt de omleiding vanaf de R40 op het moment dat de toeritdosering in werking treedt, via de Papegaaistraat, de Recollettenbrug en het Koophandelsplein naar de Kouter. Door de werken aan de PAG-as, rijden vele wagens echter via de Coupure waardoor er file-opbouw is aan de Verlorenkost. Recent wijzigden we echter de verkeerscirculatie in de Recollettenlei zodat wagens nu vanaf Coupure richting Onderbergen en parking Sint-Michiels kunnen rijden. Binnenkort zal ook de Recollettenbrug terug open zijn, waardoor via deze weg ook parking Kouter terug bereikbaar wordt. We verwachten dus dat de verkeersdrukte aan het kruispunt Verlorenkost in de komende weken en maanden zal afnemen. En de herstelling van het systeem bij De Lijn zal er uiteraard ook voor zorgen dat de lichten niet meer onnodig worden geactiveerd.

Het lijkt me dan ook pas zinvol om het volledige toeritdoseringssysteem, inclusief de lichten aan de Verlorenkost, grondig te evalueren in het najaar van 2014 wanneer de werken aan de PAG-as achter de rug zijn. Op dat moment zal ook het effect duidelijk zijn van de intensievere controles door de politie op het naleven van de toeritdosering die zijn voorzien voor 2014.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info