Blauwe zone Kortrijksesteenweg

15 februari 2013
Overeenkomstig artikel 1 van het "Aanvullend reglement van de politie op het parkeren voor een beperkte tijd, het betalend parkeren en het parkeren op plaatsen voorbehouden aan houders van een gemeentelijke parkeerkaart", dat laatst in de gemeenteraad van 17 december 2012 werd gewijzigd, geldt in de Kortrijksesteenweg (van Ganzendries tot Sterre) de beperking van de parkeertijd (blauwe zone).

Richting Sterre is het begin van deze blauwe zone dan ook aangegeven met een verkeersbord t.h.v. de hoek van de Kortrijksesteenweg en de Ganzendries/Maaltebruggestraat. Echter al, t.h.v. het kruispunt van de Kortrijksesteenweg met de Pacificatielaan geeft een verkeersbord het einde van de blauwe zone aan. Van Sterre richting Ganzendries lijkt het begin van de blauwe zone niet te zijn aangegeven met een verkeersbord. Wel kondigt een verkeersbord het einde van de blauwe zone aan t.h.v. de hoek van de Kortrijksesteenweg en de Sint-Pietersaalstraat.

Concreet heb ik hierbij volgende vragen:

  • Kunt u bevestigen dat de signalisatie niet overeenstemming is met bovenvermeld reglement?
  • Zo ja, wat is hiervan de oorzaak en welke maatregelen zult u nemen hieraan te verhelpen?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Het is correct dat in het in gemeenteraadszitting van 17/12/2012 goedgekeurde ?Aanvullend reglement van de politie op het parkeren voor een beperkte tijd, het betalend parkeren en het parkeren op plaatsen voorbehouden aan houders van een gemeentelijke parkeerkaart? in artikel 1 de beperking van de parkeertijd overeenkomstig art. 27.1 en art. 27.2 van het Koninklijk Besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer (blauwe zone), o.a. gedefinieerd wordt in de Kortrijksesteenweg, van Ganzendries tot Sterre.

Het is tevens correct dat de blauwe zone in de praktijk ingevoerd en gesignaleerd werd vanaf de Pacificatielaan, richting Onafhankelijkheidslaan. Het deel tussen Pacificatielaan en Sterre werd m.a.w. nog niet uitgevoerd.

Het is zo dat in het betroffen reglement omschreven wordt welke parkeerregimes in welke straten of straatdelen gelden. Praktisch geldt het parkeerregime enkel wanneer de ook in dit reglement gedefinieerde verkeersborden daadwerkelijk geplaatst worden.

Het gebeurt courant dat, gezien de plaatselijke omstandigheden (weinig bewoners, veel eigen opritten...) en resultaten van parkeeronderzoeken (lage parkeerdruk,?) in sommige straten of straatdelen het in het reglement omschreven parkeerregime niet onmiddellijk volledig uitgevoerd wordt. Het doel hiervan is voornamelijk om een kleine bufferzone in te bouwen om op die manier snel te kunnen inspelen op een mogelijke verschuiving van de parkeerdruk. Het deel van de Kortrijksesteenweg tussen Pacificatielaan en Sterre wordt om vermelde redenen beschouwd als dergelijke bufferzone.

Merk op dat er op het deel van de Kortrijksesteenweg voorbij de Sterre t.g.v. de hier gelegen tramhalte en de ontwikkeling van The Loop een verhoogde parkeerdruk zichtbaar is. Dit deel van de Kortrijksesteenweg en eventueel aanpalende straten staan nog niet in het aanvullend reglement. Er volgt binnenkort dan ook een parkeeronderzoek van dit gehele gebied, met inbegrip van het gedeelte tussen Sterre en Pacificatielaan. Het is duidelijk dat het invoeren van een parkeerregime in beide delen niet van elkaar losgekoppeld kan worden.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info