Doorrijverbod voor fietsers in de Kortrijksepoortstraat in Gent

16 augustus 2012
Omwille van de doorstroming van tramlijn 1 is het verboden via de Kortrijksepoortstraat staduitwaarts te fietsen. De reden voor dit verbod is het feit dat de Kortrijksespoortstraat te smal is om tussen de tramsporen en het voetpad te voorzien in een fietspad en fietsers tussen de tramsporen het openbaar vervoer vertragen.

Het doorrijverbod botst echter op hevig verzet van de fietsers, zij noemen het verbod voor een fietsstad als Gent onwaardig. Alternatief voor de fietsers is omrijden over de Blandijnberg, maar die heeft een hellingsgraad van 12 %. Rijdt men via de Bijlokekaai, moet de fietser twee keer de stadsring kruisen op onveilige kruispunten.

De Stad Gent zou een mogelijke oplossing hebben via het aanleggen van ?fietshavens?. Tussen de Verloren Kost en de stadsring zou op drie plaatsen het trottoir versmald worden, zodat de fietsers een ?vluchtweg? hebben als er een tram achter hen aan zou komen. Daar kunnen ze dan even wachten om de tram door te laten. Ik verneem dat De Lijn een concrete suggestie aan de Stad heeft voorgesteld. Kan de schepen het voorstel van de Lijn toelichten? Wat is de visie van de stad tov dit voorstel?

Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Het klopt dat er een fietsverbod bestaat op de as Nederkouter-Kortrijksepoortstraat in de richting van het station. Dit verbod is inderdaad ingegeven door de angst dat fietsers het tramverkeer zouden vertragen. Na onderhandelingen met de Lijn is er wel een akkoord over het openstellen van het kleine deeltje tussen Bagattenstraat en Verlorenkost. Op die manier is het mogelijk van Coupure naar Zuid te fietsen en omgekeerd.

Om fietsers vanuit de stad richting station een alternatief te bieden, zijn twee routes uitgewerkt die veel comfortabeler en eigenlijk ook veiliger zijn, met name de route langs Sint-Pietersplein ? Kunstlaan (met nieuw fietspad) ? oversteek R40 (nieuwe verkeerslichten) en zo via Citadelpark naar het station en de route via de Bijlokekaai. Het is niet zo dat deze laatste route een gevaarlijke kruising met de R40 zou vergen, gezien de onderdoorgang aan de Jan Palfijnbrug zorgt voor een conflictvrij kruisen van de R40. Vanaf daar kan de fietser kiezen voor de route via Henleykaai en Albertlaan of keren en via een kort stukje R40 en Holdaal naar de Kortrijksesteenweg richting station fietsen. Ik ben dus van mening dat er zeker veilige en comfortabele routes bestaan tussen binnenstad en station, zonder dat men noodzakelijk de Kortrijksepoortstraat hoeft te gebruiken.

Zoals u ongetwijfeld weet is Gent een koploper inzake het toestaan van fietsen in tegenrichting. Enkel wanneer er grondige bezwaren zijn (bv. verkeersveiligheid), wordt het niet toegestaan. Ook de doorstroming van de tram kan een reden zijn. De Kortrijksepoortstraat is dus geen enorm probleem voor het fietsverkeer, maar ik geef toe dat het onaangenaam is voor fietsers die in de Kortrijksepoortstraat hun oorsprong of hun bestemming hebben. Zij hoeven niet noodzakelijk grote omwegen te maken, maar moeten even verder met de fiets aan de hand, zoals soms nog op andere plaatsen in Gent.

Desalniettemin heb ik toch bij de Lijn aangedrongen op een proef waarbij we de Kortrijksepoortstraat openzetten voor fietsers. Momenteel zijn we nog in onderhandeling met de Lijn over de mogelijkheid tot een dergelijk proefproject. Er zijn dan ook nog geen details over de modaliteiten van een eventueel proefproject.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit

Op 13 oktober staan de liberalen, socialisten en onafhankelijke Gentenaars samen op één lijst Voor Gent.

Voor Gent kiest voluit voor samenwerking, over de partijgrenzen heen en reikt de hand aan iedereen die op een positieve manier aan het Gent van morgen wil werken.

Meer info:

www.voorgent.be

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info