Lichtfestival

16 februari 2012
Met een kleine 500.000 bezoekers in vier dagen was het Lichtfestival ontegensprekelijk een succes. Toch zijn er ook negatieve geluiden over het Lichtfestival. Ondanks de massale oproep om niet met de wagen naar het centrum af te zakken veroorzaakte de massale toeloop van bezoekers voor nogal wat verkeersproblemen.

Vooral voor centrumbewoners was moeilijk hun woning te bereiken. Laat staan om, zowel op straat als in de parkeergarages, een parkeerplaats te vinden in de buurt.

Concreet heb ik dan ook volgende vragen:

  • Heeft er reeds een evaluatie van het Lichtfestival plaatsgevonden?
  • Zo ja, hoe werd het mobiliteitsaspect ge?valueerd en welke maatregelen voorziet het stadsbestuur als tegemoetkoming voor de centrumbewoners die hun wagen niet kunnen parkeren bij dergelijke evenementen.

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

In eerste instantie moet duidelijk gesteld worden dat 500.000 bezoekers naar een stadscentrum krijgen op in totaal 4 avonden eigenlijk niet zonder verkeersproblemen kan. Er zullen altijd wel een aantal problemen zijn, zowel voor bewoners als voor bezoekers.

Anders dan vorig jaar was er wel voldoende geanticipeerd op de verkeersdrukte en waren er een hele reeks maatregelen, gaande van politiebegeleiding over het inschakelen van het verkeersgeleidingssysteem en het Vlaams Verkeerscentrum tot en met het voorzien van extra openbaar vervoer.

Er is reeds een evaluatie geweest waaruit een aantal verbeterpunten zijn gekomen. In elk geval was er wel de overtuiging dat het verkeersgeleidingssysteem en de afspraken met het Vlaams Verkeerscentrum een positieve rol hebben gespeeld gedurende die dagen. De verkeersstromen konden zo worden afgeleid naar de P&R's op het moment dat de binnenstadparkings vol zaten. uit de bezettingsgraad van die P&R's kon men ook zien dat de aanwijzingen van het VGS ook opgevolgd werden.

De Lijn heeft al zijn beschikbare bijkomende capaciteit ingezet. Op zaterdag waren er 200.000 bezoekers. Alle trams en bussen werden zo mogelijk ingezet. Niet alleen om mensen in de stad te krijgen, maar ze er ook weg te krijgen uit het centrum. Dat niet alle lijnen tot 1 of 2u hebben gereden, dan kan, maar naar de P&R is er tot laat vervoer georganiseerd.

Het lichtfestival is iets dat mensen van verschillende origine en sociaal economische klasse kunnen appreci?ren. Welke capaciteit de stad heeft is niet gekend, maar 200.000 was iets te veel. Geen kwestie van auto's of bussen, maar het bleek dat mensen zich maar stapvoets konden verplaatsen. De mensen tellen die de stad binnenkomen is niet te organiseren.

Concreet wat bewonersparkeren betreft, denkt men in eerste instantie aan het voorzien van nog extra bewonersplaatsen en een nog betere communicatie hierover. Nu werden toch nog extra bewonersplaatsen voorzien, maar in het vervolg moet wellicht meer nagedacht worden over het ter beschikking stellen van priv?-parkeerplaatsen voor bewoners. Niet alleen voor het Lichtfestival. Eventueel kan een verdieping van een parking worden voorbehouden. Het Mobiliteitsbedrijf zal deze piste de volgende tijd zeker verder onderzoeken.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit

Op 13 oktober staan de liberalen, socialisten en onafhankelijke Gentenaars samen op één lijst Voor Gent.

Voor Gent kiest voluit voor samenwerking, over de partijgrenzen heen en reikt de hand aan iedereen die op een positieve manier aan het Gent van morgen wil werken.

Meer info:

www.voorgent.be

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info