Vertraging van het toeritdoseringssyteem

31 januari 2012
De filevorming door het inkomende autoverkeer en de tram op de as Kortrijksepoortstraat - Nederkouter tijdens piekmomenten is al jaren een probleem. Eind de jaren ?90 begon een eerste studie, die leidde tot een beperkt aantal aanpassingen, zonder veel gevolg. In 2008 werd uiteindelijk beslist dat een toeritdosering de enige oplossing kon zijn om het verkeer vlot te laten doorstromen.

Door de plaatsing van "slimme camera?s" in de Nederkouter wordt het stadsinwaartse verkeer geregistreerd. Bij filevorming geeft de camera automatisch een sein aan de verkeerlichten van de stadsring. De lichten houden het verkeer even op door langer op rood te blijven staan, waardoor de toevoer van auto?s op dat moment vertraagt.

Om het systeem te kunnen invoeren, werden de kruispunten aan de stadsring opnieuw ingericht, met de voorziening van een lange afslagstrook richting Kortrijksespoortstraat. Tijdens een informatievergadering in 2010 werd voorspeld dat het systeem van toeritdosering onmiddellijk van start zou gaan als de werken aan het kruispunt met de stadsring voltooid zouden zijn.

Intussen zijn we 2 jaar verder, de werken zijn voltooid, maar van een toeritdoseringssysteem is vooralsnog geen sprake. Uit enkele krantenartikels blijkt dat de vertraging te wijten is aan een discussie tussen Stad Gent, AWV en De Lijn over de kosten van een flitscamera van 150.000 ?. De partijen discussi?ren onderling wie de camera met nummerplaatherkenning moet betalen.

Graag had ik van de schepen vernomen:

  1. welke mening is de schepen toe gedaan in de vraag wie wat moet betalen?
  2. Vooraleer werd beslist tot invoering van het systeem, is er jarenlang studiewerk aan vooraf gegaan. Waarom is dit probleem niet eerder gedetecteerd ?n uitgeklaard tussen de verschillende partijen?
  3. Intussen is er al veel tijd verloren. Heeft de schepen zicht op een mogelijke oplossing en verdere timing?

Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid


Antwoord:

  1. De discussie had enkel betrekking op de kosten voor camerabewaking. Tijdens het voorafgaande onderzoek en ontwerpproces zijn alle partijen er altijd van uitgegaan dat deze kosten gedragen worden door het Vlaams Gewest, AWV. Het is pas op het ambtelijk overleg op 17/01/2012 dat AWV voor het eerst formeel te kennen gaf geen middelen te voorzien voor aankoop van camera?s en software. Ondertussen is dit verder besproken met AWV en staan zij in voor de aankoop en software.
  2. AWV argumenteert nu - niet onterecht - dat het concept van de toeritdosering veel complexer is geworden door het behoud van de groene middenberm, de zogenaamde ?Alpentuin?. Hierdoor wordt ook de handhaving complexer.
  3. Ondertussen is ook overleg gepleegd met het parket en alle betrokken diensten, zodat ook hier de nodige afstemming kon gebeuren.

Streefdatum voor indienstname van de eigenlijke toeritdosering, los van de handhavende camera?s, is 2 april 2012. De camera?s zullen in juni geplaatst worden Indien nodig zal er in de tussentijdse periode verhoogd politietoezicht zijn.

De Stad Gent en De Lijn zullen gezamenlijk heel wat communicatie-acties lanceren om het systeem van toeritdosering en de gevolgen ervan aan het publiek kenbaar te maken.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit

Op 13 oktober staan de liberalen, socialisten en onafhankelijke Gentenaars samen op één lijst Voor Gent.

Voor Gent kiest voluit voor samenwerking, over de partijgrenzen heen en reikt de hand aan iedereen die op een positieve manier aan het Gent van morgen wil werken.

Meer info:

www.voorgent.be

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info