Uitbreiding parking Zuid

20 december 2010
Ons stadscentrum groeit en bloeit. We stellen dan ook steeds vaker een tekort aan parkeerplaatsen vast. Zo zijn bijvoorbeeld de ondergrondse parkings niet enkel op piekmomenten maar ook meer en meer op werkdagen volledig volzet.

E?n van de meest treffende voorbeelden is ongetwijfeld de ondergrondse parking aan het Zuid. Zo stel ik samen met heel wat Gentenaars en bezoekers aan de stad vast dat de capaciteit van deze parking, nu zelfs al tijdens weekdagen echt te klein is. De heropleving van de shopping-activiteiten in de buurt, het toenemende succes van het Capitole, de geplande centralisering van de provinciediensten aan het Zuid en de toekomstige ontwikkeling van de Waalse Krook zullen de druk op deze parking enkel maar doen toenemen.

Tezelfdertijd stellen we vast dat ook de omliggende ondergrondse parkings aan de Reep en het Sint-Pietersplein hun grens van volledige benutte capaciteit meer en meer bereiken. Is het dan ook niet hoog tijd om die toekomst voor te bereiden en de uitbreiding van de parking asap op de agenda te zetten? De unieke ligging van de parking aan het Zuid, rechtstreeks aansluitend op een van de belangrijkste invalswegen van onze stad, schept de uitzonderlijke kans om voor enkele honderden extra parkeerplaatsen te zorgen zonder hierbij overlast voor bewoners en handelaars in de buurt te cre?ren.

Concreet had ik dan ook graag, mevrouw de schepen, vernomen wat uw standpunt is inzake de uitbreiding van de huidige parking aan het Zuid om zo het vandaag reeds waarneembaar nijpend tekort aan parkeerplaatsen op te lossen?

Stefaan Noreilde
Gemeenteraadslid

Antwoord:

Het klopt dat de parkings, onder meer die van het Zuid, meer dan regelmatig volzet geraken. Het is ook zo dat de basis voor de parkeervisie met de P-route en de parkings ondertussen al 15 jaar oud is en duidelijk aan bijsturing toe is.

Daartoe gaan we met het Parkeerbedrijf binnenkort een nieuwe parkeerstudie bestellen die de parkeerproblematiek voor de volledige stad moet bestuderen, en eigenlijk ten eerste een analyse moet maken van wat het probleem is. Het is een zeer groot probleem als ik het zo mag uitdrukken, het is een complex vraagstuk: tot in de kleinste wijk van onze stad is dat het eerste waar de mensen mee bezig zijn. Wij willen nu vooral die studie afwachten vooraleer we halsoverkop een aantal uitspraken zouden doen over het al dan niet uitbreiden van parkings in of rond ons stadscentrum.

Het probleem is even aan bod gekomen in het kader van een masterclass voor het Zuid, Woodrow Wilsonplein, georganiseerd door de Provincie. De eerste reactie daar was alvast dat het technisch allesbehalve evident zou zijn om de parking van het Zuid uit te breiden, alleen al door de aanwezigheid van de fontein en de bomen in het park.

We zijn ondertussen wel niet blind voor de problemen die zich stellen. Het Parkeerbedrijf probeert toch een aantal maatregelen te treffen met verschillende doelstellingen.

Ten eerste stellen we vast dat zeker de parking van het Zuid relatief veel langparkeerders telt, dat wil zeggen mensen die daar van ?s morgens 7u30 tot ?s avonds 17u-17u30 geparkeerd staan, waardoor de rotatiemogelijkheden daar veel kleiner zijn. Men rekent dat er normaal gezien op ??n parkeerplek drie parkeerbeurten op ??n dag zijn, maar als die wordt ingenomen door een en dezelfde wagen heb je meteen minder rotatie wat betekent dat bezoekers inderdaad minder vlug een plek vinden.

We proberen langparkeerders zo veel als mogelijk uit de parkings te weren door hen alternatieven aan te bieden. Zo zijn bijvoorbeeld de Park & Rides duidelijk een alternatief. Als men zich dan parkeert op een Park & Ride en het openbaar vervoer neemt om tot in het centrum te komen werken ? want vaak gaat het over mensen die hier werken, niet over bewoners ? zouden die parkings echt een grotere benuttingsgraad kunnen hebben.

We voorzien ook het nieuwe verkeersgeleidingssysteem dat binnen enkele maanden ? na wat vertraging te hebben opgelopen om technische redenen ? de automobilisten veel sneller naar de vrije parkeerplaatsen zal kunnen geleiden. Op een moment dat een parking volzet is zal op die borden onmiddellijk te zien zijn van ?rij naar die parking, en daar heb je dan wel plek?.

Ten derde gaan we ? dat is misschien een detail, maar niet onbelangrijk ? een aantal van onze parkings ook uitrusten met die rode en groene parkeerlichtjes.

Omdat we daar als Stad Gent ? zeker in de parking van het Zuid ? ook nog een rol in kunnen spelen gaan we bekijken op welke wijze we daar ook zelf wat meer plaatsen vrij kunnen maken. Het is zo dat de Dienst Service en Logistiek in het kader van het Civitas-project sowieso een systeem uitwerkt om de dienstverplaatsing, dus met dienstwagens, wat vlotter en effici?nter te laten verlopen zodanig dat we minder dienstwagens nodig hebben die bij manier van spreken een ganse week in die Zuidparking geparkeerd staan.

We gaan bovendien ook kijken of we die dienstwagens in het weekend, vanaf vrijdagavond tot maandagochtend, niet in een andere parking, bijvoorbeeld die van AC Portus, kunnen plaatsen zodanig dat ten minste in het weekend al meer parkeerplekken voor bezoekers vrijkomen in de parking Zuid.

We gaan sowieso ook verder inzetten op Park & Ride. U weet, op Ledeberg is er een Park & Ride gepland: eigenlijk is dat de uitbreiding van de parking Zuid. Als ze daar parkeren en op de tram stappen, dan is de rit, vaak in file, uitgespaard tot aan de Zuidparking.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken, Stadswoningen en Rationeel Energie Gebruik


Stefaan Noreilde: Ik noteer dat u op langere termijn zeker niet blind bent voor een en ander, en dat er een studie besteld is. Kan u eventueel zeggen wat de opleveringsdatum van die studie is?

Schepen De Regge: Ze moet nog besteld worden. Het bestek is in opmaak en zal begin volgend jaar aan de gemeenteraad worden voorgelegd. De bedoeling is dat die studie eind 2012 afgewerkt zal zijn en de resultaten daarvan kunnen worden meegegeven aan de nieuwe bestuursploeg, de nieuwe gemeenteraad en het nieuwe college dat vanaf 1 januari 2013 bezig zal zijn.

Op 13 oktober staan de liberalen, socialisten en onafhankelijke Gentenaars samen op één lijst Voor Gent.

Voor Gent kiest voluit voor samenwerking, over de partijgrenzen heen en reikt de hand aan iedereen die op een positieve manier aan het Gent van morgen wil werken.

Meer info:

www.voorgent.be

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info