Voorgehouden parkeerplaatsen Hoogpoort en Zandberg

20 december 2010
Het niet onaardige aantal parkeerplaatsen voorbehouden aan de politie aan de Hoogpoort en op de Zandberg, die er na de werkuren onbenut bij liggen, is een doorn in het oog van de bewoners-aangelanden.

Kan men die plaatsen niet vrijgeven tijdens de uren wanneer de politie van de Belfortstraat gesloten is?

Frank Wijnakker
Gemeenteraadslid

Antwoord:

Ik overleg inmiddels met mevrouw De Regge. Ik zal u zelf antwoorden, mijnheer Wijnakker. Op de Hoogpoort ligt een parkeerzone voorbehouden voor politievoertuigen, met als aanduiding twee borden E9a aangevuld met blauw onderbord ?Enkel politievoertuigen?. De capaciteit van die zone bedraagt 3 plaatsen plus eventueel 3 extra plaatsen voor 3 garagepoorten. Op de Zandberg zijn er eveneens 13 parkeerplaatsen voorbehouden voor politievoertuigen, op dezelfde correcte wijze gesignaleerd. 5 daarvan zijn tijdelijk gesupprimeerd vanwege een inname door een bouwwerf aan de overkant van de straat.

Het plaatselijke politiecomplex in de Belfortstraat-Hoogpoort-Zandberg herbergt volgende diensten: het Commissariaat Centrum dat over 6 dienstvoertuigen beschikt, de Directie Financi?n en Middelenbeheer die over 2 dienstvoertuigen beschikt en de Directie Externe Relaties die over 4 dienstvoertuigen beschikt. Dat complex omvat naast kantoor- en onthaalruimtes ook 3 garages met een parkeercapaciteit van maximum 7 autoplaatsen.

De voorbehouden plaatsen op de openbare weg zijn uiteraard ter beschikking van elk identificeerbaar politievoertuig. Dit wil zeggen dat ook andere politiediensten en andere politiekorpsen ervan rechtsgeldig gebruik kunnen maken, bijvoorbeeld voor vergaderingen, ordediensten in het stadscentrum, opdrachten allerhande, enzovoort. Laad- en losverrichtingen ? is dus gewoon stilstaan ? kunnen eveneens rechtsgeldig gebeuren op deze plaatsen.

De gebruiksintensiteit ?s nachts en in het weekend ligt ongetwijfeld lager. Dat deze parkeerplaatsen soms vrij zijn lijkt de diensten onvermijdelijk. Deze voorbehouden parkeerplaatsen beperken in tijd zou tot gevolg hebben dat inbreuken hierop niet meer strafbaar zijn, dus gedepenaliseerd vanwege de beperking van de parkeerduur. Een dergelijke maatregel is geenszins aangewezen voor de goede werking en operationaliteit van de politiediensten alleen al. Daarbij dient opgemerkt dat ook bewonersparkeren gedepenaliseerd is.

Het artikel 70.2.1 3? van de Wegcode van het KB van 1 december 1975 voorziet dat de E9-borden kunnen worden aangevuld met een onderbord dat de categorie, let wel op het enkelvoud, van voertuigen aanduidt voor dewelke het parkeren voorbehouden is. De maximumduur of een parkeerbeperking zijn andere mogelijke aanduidingen.

Het artikel 11.4.2 van het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens stelt: ?Elk van deze verkeersborden? ? dus E1 tot en met E9h ? ?mag slechts worden aangevuld met ??n enkel blauw onderbord waarop slechts het adequaat symbool of ??n van de opschriften die uitdrukkelijk voorzien werden voor deze verkeersborden, mag voorkomen.? Een gecombineerde vermelding zoals overdag politievoertuigen en ?s nachts bewoners is wettelijk dus niet expliciet voorzien of zelfs niet toegelaten.

Het aantal voorbehouden plaatsen voor politievoertuigen aldaar kan eventueel worden herbekeken, aangepast na overleg tussen de korpsleiding en de plaatselijk ondergebrachte politiediensten. De eventuele omvorming tot bewonersplaatsen is dan weer een aangelegenheid van het Parkeerbedrijf.

Tot slot werd nog opgemerkt dat ook op de weekdagen overdag vaak heel wat bewonersparkeerplaatsen er ongebruikt bij liggen ? wat ook met lede ogen wordt aanzien door parkeerplaatszoekers, dus niet-bewoners ? maar ze mogen niet worden gebruikt. Het is dus een moeilijk probleem, maar ik ben bereid om met de korpschef te overwegen en samen met de lokale commissaris te kijken of het aantal plaatsen niet kan worden verminderd om meer ruimte te geven voor stadsbezoekers.

Dani?l Termont
Burgemeester

Frank Wijnakker: Dat is wel een vrij omstandig antwoord. Dus mag ik concluderen dat het in wezen ?ja? is om die beeldvorming, die perceptie, toch minstens tot een kleinere stoornis te herleiden? Mag ik zo besluiten?

Burgemeester Termont: Uw perceptie is niet in overeenstemming met wat ik u geantwoord heb. Ik heb u volledig geantwoord wat de politie mij mededeelt, wat ook de wetgeving voorziet.

Ik zeg u dat ik bereid ben om daarover met de korpschef te praten om het aantal plaatsen eventueel te verminderen. Maar dat zal dan, wat mij betreft althans, gepaard gaan met een grotere controle op die plaatsen, want er staan nu veel mensen op die geen recht hebben om daar te staan. Aangezien die niet op bewonersplaatsen staan, vallen die niet onder het toezicht van de Parkeercel van het Parkeerbedrijf maar onder de politie zelf. Ze zijn daar mild, men zegt ?we gaan de mensen niet te rap opschrijven, we begrijpen dat wel?. Maar als er plaatsen minder zijn zal men wel vlugger opschrijven. Dat zal de consequentie zijn.

Op 13 oktober staan de liberalen, socialisten en onafhankelijke Gentenaars samen op één lijst Voor Gent.

Voor Gent kiest voluit voor samenwerking, over de partijgrenzen heen en reikt de hand aan iedereen die op een positieve manier aan het Gent van morgen wil werken.

Meer info:

www.voorgent.be

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info