Gent is een 'en-en-verhaal'

23 april 2022

In Gent valt zoveel te beleven dat het zeker de moeite loont om naar de stad te komen. Dat is de hoofdboodschap van de nieuwe campagne die de Stad lanceert.

“Geen webshop of baanwinkel kan op tegen de sfeer en de beleving in onze gezellige binnenstad”, zegt schepen van Handel Sofie Bracke. Het openbaar vervoer blijft op de koopzondagen gratis, wel moet je vanaf nu een sms sturen. Ook gemeenteraadslid Christiaan Van Bignoot, zelf zelfstandig ondernemer, kwam tussen op de commissie economie.

Gent is een historische stad met een mooie mix van shoppen EN goeie restaurants EN een mooi cultuuraanbod EN sport EN natuur EN uitgaan EN... Een totaalbeleving die de Stad graag in de kijker wil zetten. Daarom ontwikkelde ze samen met PuurGent een nieuwe activatiecampagne. “Door ons en-en-verhaal in de kijker te zetten, hopen we mensen te overtuigen om naar Gent te komen. Oók de bezoekers uit de randgemeenten die, om welke reden dan ook, zijn afgehaakt”, zegt schepen van Handel Sofie Bracke.

Mobiliteitszorgen

Omdat sommige mensen de voorbije jaren afgeschrikt zijn door de LEZ of het circulatieplan, wil de Stad ook aan die mobiliteitszorgen tegemoetkomen. De campagne zal telkens vermelden hoe je naar de stad kan komen, met het vervoersmiddel dat je verkiest. Alle informatie is ook gebundeld op één webpagina.

Elke eerste zondag van de maand is het ook shop-op zondag. De stad Gent biedt op die koopzondagen een gratis ticket aan voor wie in of naar de stad reist met het openbaar vervoer. Sms de code SHOPGENT naar 4884 en je ontvangt een gratis ticket. Het gaat om een enkel ticket dat 60 minuten geldig is. Je telecomoperator rekent hiervoor 0,15 euro aan.

Gemeenteraadslid Christiaan Van Bignoot kwam op de commissie economie tussen omtrent dit punt: "Puur Gent moet het voortouw nemen en doet dat ook. De uitdagingen waarmee een winkelstad, elke winkelstad trouwens, te maken heeft zijn zeer divers. De antwoorden moeten dat dus ook zijn.

Alles begint bij het onder ogen zien van deze uitdagingen. Specifiek voor onze stad is dat, we moeten dat niet wegsteken, de perceptie rond de mobiliteit en bereikbaarheid. Ik wil hier de discussie niet openen over wiens schuld dat is, of wie daarvan aan de oorzaak ligt. 'Wie het schoentje past, trekke het aan.' Maar we moeten dat aanpakken. Onze stad leeft, na moeilijke corona jaren, opnieuw op. Gent is en blijft the place to be. Maar, en daar moeten we ons van bewust zijn, op onze lauweren rusten zou een grote fout zijn.

Integendeel, we moeten doelgericht blijven communiceren en de mensen enthousiast maken voor een bezoek aan onze stad. Mensen die we en cours de route misschien wat zijn kwijtgeraakt.

Dat doen we door het unieke karakter van Gent in de verf te zetten. De beste winkels, de lekkerste restaurants, de prikkelendste cultuur en de mooiste sportbeleving, we hebben het allemaal. Het zijn troeven waarvoor anderen ons benijden en we moeten die absoluut uitspelen. Op een slimme en multimodale manier, doordacht en op het juiste moment."

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info