Naakte reus naar Gent? Toch maar liever niet
De oproep om de Naakte Reus een afscheidsrondje in Gent te gunnen, valt niet in goede aarde in de artistieke wereld. Dat blijkt uit het antwoord van schepen van cultuur Sami Souguir, n.a.v. een vraag van fractieleidster Stephanie D'Hose tijdens de commissie cultuur.
De sector is duidelijk: de huidige reus is een niet-geautoriseerde kopie van de cycloop, die zelf eigenlijk al mislukt was. “De tijdelijke installatie van dit ‘kunstwerk’ zou een absolute aanfluiting zijn ten aanzien van kunstenaars die in deze stad wonen, en werk van wereldniveau realiseren.” Vrij vertaald: neen, dank u. ©Foto en artikel: Het Laatste Nieuws
De naakte reus die jarenlang langs de E17 prijkte, is voor bijna 30.000 euro verkocht aan een keukenbouwer uit Eeklo. Die gunt de reus nog een afscheidsrondje in Gent, op vraag van Guy Reynebeau. Maar daar zijn ze in Gent niet bepaald blij mee, integendeel. Stephanie D’Hose wilde weten of de sculptuur effectief een tijdelijke plek in Gent zal krijgen. “Want eigenlijk”, zo zegt ze, “hij lijkt zelfs niet op het origineel...”
Cultuurschepen Sami Souguir is meer dan duidelijk. “Het kunstwerk van Marco Boggio Sella moest een levensechte cycloop worden. Maar de sculptuur is 10 dagen voor de opening van de tentoonstelling Over The Edges aan de Sint-Michielshelling geïnstalleerd en ter plekke geschilderd. De intentie om een levensechte huidskleur te hebben is door technische omstandigheden mislukt, waardoor de sculptuur meer oranje en geel uitsloeg dan zacht roze.”
“Het beeld waarover het vandaag gaat, is niet eens die sculptuur, want die ging verloren in een brand. Het gaat om een niet-geautoriseerde kopie van de cycloop uit de tentoonstelling ‘Over the Edges’. De directeur van het S.M.A.K. stelde op de Raad van Bestuur van het AGB (Autonoom GemeenteBedrijf) Kunsten en Design onomwonden: “De huidige mascotte — dat is de beste omschrijving voor het werk — erkent op geen enkel moment de rechten van de maker. De artistieke kwaliteit van dit kunstwerk is gering of onbestaande. In de samenleving waarin we vandaag leven, 22 jaar na ‘Over the Edges’, lijkt het ook weinig gepast om een middelmatige sculptuur van een naakte blanke man in de openbare ruimte te installeren.”
“Het S.M.A.K. kijkt met bijzonder veel trots terug naar de tentoonstelling ‘Over The Edges’, maar wil op geen enkel moment geassocieerd worden met dit verhaal. Het S.M.A.K. heeft de gewoonte kunstenaars respectvol te behandelen en financieel te honoreren. Het S.M.A.K distantieert zich volledig van deze amateuristische praktijk die van weinig respect voor de kunstenaar getuigt. In Gent wonen kunstenaars van wereldformaat zoals Berlinde De Bruyckere, Michaël Borremans, Dirk Braeckman en Wim Delvoye. De tijdelijke installatie van deze sculptuur zou een absolute aanfluiting zijn ten aanzien van kunstenaars die in deze stad wonen, en werk van wereldniveau realiseren.”
“Kortom”, zo stelt cultuurschepen Sami Souguir: “Het is niet verdedigbaar om de reus een tijdelijke plek te geven in de openbare ruimte van onze stad, laat staan op het museumplein.”