Open Vld Gent kiest voor échte inspraak over circulatieplan
De Gentse Open Vld-fractie zal het nieuwe circulatieplan voor Gent goedkeuren, en kiest hierbij voor échte inspraak via een amendement dat een voortdurende volksbevraging voorstelt. Gentenaars en Gent-gebruikers, zoals handelaars en hun klanten, zullen zowel voor als na de invoering van het plan actief bevraagd worden, een Burgerkabinet gaat aan de slag met de resultaten.
Open Vld Gent is ervan overtuigd dat het nieuwe mobiliteitsplan noodzakelijk is om onze stad bereikbaar en leefbaar te houden. Net zoals na de invoering van het vorige mobiliteitsplan in 1997 zullen Gent en de Gentenaars er wel bij varen. De Gentse binnenstad heeft 20 jaar na de invoering van het plan van Sas van Rouveroij de laagste leegstandscijfers van alle Vlaamse centrumsteden, het aantal terrassen van horecazaken is meer dan verdubbeld in de voorbije 10 jaar. Het plan gaf zuurstof aan onze stad en maakte de verdere groei en dynamiek van Gent mogelijk.
We zijn echter toe aan een nieuwe stap. Op die 20 jaar zijn er 30.000 inwoners bijgekomen, het studentenaantal is met 25.000 gestegen en er rijden niet minder dan 17.000 wagens extra rond in de stad. Door de goedkeuring van het circulatieplan voor de binnenstad nemen we een belangrijke nieuwe horde voor Gent. Door doorgaand verkeer te weren, zal de stad vlotter bereikbaar zijn voor wie er daadwerkelijk wil zijn om te wonen, werken of winkelen.
Hoe degelijk het plan op papier ook is, in de praktijk zullen er bijsturingen nodig zijn, zonder te raken aan de fundamentele principes. Daarom dient de Open Vld-fractie, samen met de andere meerderheidsfracties, bij het goedkeuringsbesluit over het circulatieplan een amendement in voor een ‘voortdurende volksbevraging’ bij Gentenaars en Gent-gebruikers. In het amendement staan duidelijke opdrachten aan het college om hier invulling aan te geven.
Deze voortdurende volksbevraging gaat veel verder dan een referendum dat slechts eenmalig en op een ongenuanceerde wijze naar de mening van de Gentenaar peilt. We kiezen daarbij expliciet voor permanente inspraak, geen single shot. We gaan voor een kwalitatieve inspraak, waar we concreet iets aan hebben, en dus geen simpele ja/nee op een vraag over het gevoel. We doen dit zowel voor als na de invoering van het plan, zodat er permanent kan worden geëvalueerd. We laten daarbij niet alleen de kiesgerechtigde Gentenaars aan het woord, maar ook kinderen en jongeren, en vooral, ook de zogenaamde Gent-gebruikers zoals handelaars en hun klanten, ondernemers, leveranciers, zorgverstrekkers en bezoekers aan onze stad.
Daarom stellen wij voor om een reeks representatieve en kwalitatieve bevragingen te doen naar die verschillende doelgroepen van Gent-gebruikers om het plan waar nodig te verfijnen. We willen zowel de dialoog als deze bevragingen laten omkaderen door een Burgerkabinet, samengesteld uit geïnteresseerde en geëngageerde burgers. Dit Burgerkabinet zal op basis van de resultaten van de bevragingen aanbevelingen doen.
Daarnaast vraagt Open Vld Gent, samen met de andere meerderheidspartijen, ook enkele concrete begeleidende maatregelen zoals meer politie op het terrein bij de invoering van het plan, bijkomende middelen voor de ondersteuning van onze handelskernen en concrete maatregelen in het voetgangersgebied voor mensen met een beperking of die slecht te been zijn.
Fractievoorzitter Sami Souguir: “We kiezen voor échte inspraak die échte informatie oplevert om het circulatieplan waar mogelijk en nodig te verbeteren. Niet alleen de Gentenaars maar ook niet-Gentenaars die in de stad werken of deze bezoeken worden hierbij betrokken. We blijven vanuit onze fractie ook hameren op de noodzakelijke randvoorwaarden voor de uitvoering van het plan zoals de aanpassing van de verkeerslichtenregeling op de stadsring, de aanpassing van enkele cruciale kruispunten en de realisatie van voldoende park&rides in de nabijheid van de R40.”
Lees hier de tussenkomst van fractievoorzitter Sami Souguir