Brusselsesteenweg in het nieuw
De nieuwe Brusselsesteenweg maakt de verbinding tussen Gentbrugge en de stad beter en veiliger. De steenweg wordt vernieuwd vanaf de Gentse binnenring (R40) aan het Keizerviaduct tot de Schooldreef (het eerste kruispunt voorbij de brug van de E17 over de N9). De heraanleg voorziet een aanpak van gevel tot gevel van voetpaden, fietspaden, wegdek, tramsporen, haltes en riolering. Fietspaden worden comfortabel en veilig, en liggen zo veel mogelijk afgescheiden van de weg. Trams kunnen vlotter doorrijden dankzij meer vrije trambeddingen.
De steenweg zal mooier en groener ogen, en tegelijk streven de plannen naar een maximaal behoud van parkeerplaatsen. Er komt ook een gescheiden rioleringsstelsel, dat betekent dat het afvalwater en het regenwater gescheiden afgevoerd worden. De werken verlopen in verschillende fasen, waarvan er al enkele afgerond zijn. Ondertussen zijn ook de werken in het smalle gedeelte van de steenweg gestart, met ondermeer de vervanging van de twee bruggen tussen de Franse Vaart/Scheldekaai en de Keizervest.
Schepen Christophe Peeters: “Werken van dergelijke omvang, dwars door een van de belangrijkste handelskernen van Gent, zijn een uitdaging voor de handelaars op en rond de Brusselsesteenweg. Daarom volgen we de situatie van zeer nabij op, en zetten we ondermeer een bereikbaarheidsadviseur in die voor de handelaars een permanent aanspreekpunt is. We nemen ook deel aan heel wat activiteiten met de lokale middenstandsverenigingen, zoals de vele ondernemerscafés en de klankbordgroep met het Agentschap Wegen en Verkeer, de handelaars en de aannemer.”
Meer info: www.brusselsesteenweg.be