Tramverbinding naar UZ is tegen eind 2015 klaar
Tegen eind 2015 moet de tramlijnverlenging tot aan het het Gentse UZ een feit zijn. Dat bevestigde de minister van Openbare Werken en Mobiliteit in zijn antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams Parlementslid en Gents Eerste Schepen Mathias De Clercq. De tramlijnverlenging van circa 800 meter vanaf de kruising van de De Pintelaan en de Galglaan draagt een prijskaartje van 7,8 miljoen euro.
Mathias De Clercq: “De werken voor de tramlijnverlenging zijn momenteel in uitvoering. Op het traject worden de voet- en fietspaden aangepakt, de rijweg heraangelegd, de riolering vernieuwd en de trambedding aangelegd. Tramlijn 4 zal na de werken het traject van lijn 21/22 volgen vanaf het Sint-Pietersstation tot aan het kruispunt van de Galglaan met de De Pintelaan. Aan dat kruispunt begint het nieuwe tracé naar het UZ. De totale investering voor deze tramlijnverlenging bedraagt 7,8 miljoen euro. Van dat bedrag investeert vervoersmaatschappij De Lijn 4 miljoen, de stad Gent 1,33 miljoen, waterbedrijf TMVW 1,9 miljoen en het UZ 0,58 miljoen.”
“De nieuwe lijn 4 zal zorgen voor een comfortabele tramverbinding van het Gentse centrum en het Sint-Pietersstation naar het UZ. De tramhalte zal te vinden zijn vlakbij de hoofdingang van het ziekenhuis waardoor de tram voor veel burgers een goed alternatief voor de wagen zal vormen om het UZ te bezoeken, wat dan weer een positieve impact zal hebben op de verkeersdruk. De verlenging van dit tracé zal dus een meerwaarde betekenen voor vele burgers uit de Gentse regio”, stelt Mathias De Clercq.
Toch roept Mathias De Clercq minister Weyts op om meer aandacht te schenken aan het Gentse tramnet: “Meer dan een decennium zijn we in Gent reeds vragende partij voor een vertramming van meerdere trajecten zoals de erg belangrijke lijnen 3 en 7, maar tot dusver blijven de intenties hierover eerder vaag. Projecten zoals de aanleg van tramsporen naar het UZ zijn goed, maar ik vraag toch meer structurele aandacht van de gewestelijke overheid voor het Gents openbaar vervoer, net zoals in Antwerpen waar de laatste 12 jaar 17 kilometer tramspoor bijkwam tegenover 2,3 kilometer in Gent tijdens dezelfde periode.”