Mobiliteitsplan Gent: inzetten op een duurzame, leefbare én BEREIKBARE stad
Op vrijdag 17 oktober 2014 werd het nieuwe Gentse mobiliteitsplan voorgesteld. Dit nieuwe mobiliteitsplan is de belangrijkste stap inzake mobiliteit sinds de invoering van het mobiliteitsplan Gent-Binnenstad, met het (toen) grootste voetgangersgebied van het land, door toenmalig schepen Sas van Rouveroij.
Bijna exact 14 jaar na het baanbrekende werk inzake mobiliteit, kunnen we alleen maar vaststellen dat de creatie van het voetgangersgebied heeft geleid tot een onvoorstelbare dynamiek. Niet alleen kent de Gentse binnenstad de laagste leegstandscijfers voor handel en horeca van alle Vlaamse centrumsteden. De winkelwandelstraten, de heraangelegde pleinen en de terrassen oefenen een onmiskenbare aantrekkingskracht uit op Gentenaars en toeristen.
Gent is echter ook op andere vlakken fel veranderd sinds 1997. Zo kwamen er niet minder dan 26 000 inwoners bij, en tegelijk steeg het aantal studenten in Gent tot bijna 70 000. Al die Gentenaars en Gent-gebruikers maken elke dag maar liefst 650 000 verplaatsingen, om te gaan werken, naar school te gaan, te sporten, te winkelen, te genieten. Meer dan de helft van deze (korte) verplaatsingen gebeurt met de auto.
We moeten dan ook vaststellen dat onze wegen dichtslibben, dat er in de smalle straten van onze historische binnenstad gevaarlijke situaties ontstaan omdat voetgangers, fietsers, bussen, trams en auto’s zich allemaal ongeordend door elkaar bewegen. Gent ligt ook pal midden in de zone met de hoogste uitstoot van fijn stof in West-Europa.
Hoog tijd dus voor een vervolg. Het nieuwe mobiliteitsplan heeft de ambitie om een aantal belangrijke doelstellingen te combineren, en te fungeren als motor voor een duurzame leef- en werkomgeving:
http://www.openvldgent.be/nl/Gemeenteraad-Gent/Mobiliteitsplan