Infrastructuurwerken Tech Lane Ghent van start
Deze maand starten de infrastructuurwerken voor het nieuwe bedrijvenpark 'Tech Lane Ghent', voorheen Eiland Zwijnaarde. Er komt een kenniszone van 35 hectare, met plaats voor bedrijven die zich specialiseren in watergebonden distributie, logistiek, transport en kenniseconomie."'Tech Lane Ghent is een bijzonder belangrijk project voor de verdere uitbouw van onze Gentse kenniseconomie. Naar verwachting zullen er 2.000 arbeidsplaatsen bijkomen op de volledige site", aldus Mathias De Clercq.
Het bedrijvenpark van de toekomst
Het duurzame bedrijvenpark Tech Lane Ghent ligt in het zuiden van Gent en wordt 35 hectare groot. De grote troef is de strategische locatie: langs de E40, een directe aansluiting met de R4 én een rechtstreekse toegang tot de Boven-Schelde.
Het ambitieuze project komt stap voor stap dichterbij. Het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse Overheid nam reeds de R4 en de bijhorende op- en afrit onder handen. Nu gaat ook waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) aan de slag. W&Z realiseert samen met de NV Eiland Zwijnaarde een rondweg die de verschillende loten van het bedrijventerrein ontsluit.
Dwars op die rondweg komt ook een weg om de terreinen tussen de Boven-Schelde en de R4 te ontsluiten, en om de terreinen ten zuiden van E40 te ontsluiten. Gelijktijdig met deze infrastructuurwerken aan de wegenis, richt de nv Eiland Zwijnaarde de oeverstrook op haar terreinen in, zoals W&Z ook al heeft gedaan voor de oeverstrook op haar terreinen.
Kenniseconomie en logistiek
Tech Lane Ghent zal bestaan uit 2 zones. 17 hectare wordt gereserveerd voor hoogwaardige kenniseconomie. Het gaat om kennisintensieve technologiebedrijven in onder andere de biotech, cleantech en healthtech. Gent positioneert zich zo nog sterker in deze speerpuntsectoren. De nv Eiland Zwijnaarde heeft een alliantieovereenkomst afgesloten met de Gentse Universiteit om hierrond samen te werken.
18 hectare wordt voorzien voor logistieke en distributiebedrijven die maximaal gebruik maken van de binnenvaart. Er wordt gemikt op internationale watergebonden bedrijven die staan voor de logistiek van morgen. Om hun werking te faciliteren komt er op de westelijke zijde van het bedrijvenpark een industriële waterfrontwikkeling met kaaimuren langs de Boven-Schelde . Zo krijgt de binnenvaart een stevige stimulans. Elke vracht die via de watersnelweg kan gaan, moet niet meer over de weg.
Start van de infrastructuurwerken
De infrastructuurwerken gaan van start in maart. De aannemersgroep Verhelst Aannemingen NV werd aangesteld voor de uitvoering van hoofdinfrastructuur en de inrichting van de oeverstrook ten zuiden van de E40.
Gezien de ligging van het terrein wordt er tijdens de werkzaamheden weinig hinder verwacht. Het gebruik van het fietspad langs de E40 en de R4 (tussen Zwijnaarde en Merelbeke, in de richting van Merelbeke) wordt te allen tijde gegarandeerd.