Gent voert in 2020 lage-emissiezone in
De Gentse binnenstad wordt vanaf 1 januari 2020 een lage-emissiezone (LEZ). Wie van plan is een tweedehandsvoertuig aan te schaffen, wordt aangeraden extra alert te zijn. Dat de beslissing nu reeds werd genomen moet mensen toelaten zich op de invoering voor te bereiden en hen niet voor voldongen feiten te plaatsen. Fractievoorzitter Sami Souguir pleitte namens Open Vld voor haalbare overgangsmaatregelen, in het bijzonder voor eigenaars die vandaag reeds een Euro 4-dieselwagen hebben en in 2020 de binnenstad niet meer zouden mogen binnenrijden.
“Het is het belangrijk dat we de principebeslissing om in 2020 een lage-emissiezone in te voeren in Gent nu al nemen. Wie vandaag een auto koopt denkt immers vaak onvoldoende na over de gevolgen op langere termijn. Het is belangrijk om voldoende tijd te nemen om te werken aan de noodzakelijke mentaliteitswijziging en mensen nu al, samen met de autohandelaars, te informeren over de gevolgen van hun aankoop bij de invoering van de LEZ” - fractievoorzitter Sami Souguir
In de gemeenteraad werd deze week beslist dat de Gentse binnenstad vanaf 1 januari 2020 een lage-emissiezone (LEZ) wordt. De lage-emissiezone is een gebied, dat samenvalt met de zone 30 binnenstad, met strenge uitstootnormen en toelatingsvoorwaarden voor voertuigen. De LEZ komt er om de luchtkwaliteit in Gent te verbeteren, en zo ook de gezondheid van alle inwoners en bezoekers van onze stad.
Dieselverkeer beperken
Met de invoering van een lage emissiezone wordt getracht om vooral het dieselverkeer, dat veel meer schadelijke stoffen uitstoot dan benzinevoertuigen, in de stad te beperken. De maatregel is complementair aan de maatregelen van zowel de Vlaamse als federale regering om ons richting benzinewagens of auto’s met een alternatieve aandrijving te duwen.
De overheid heeft jarenlang diesel rijden gepromoot. Met succes, want België is een écht dieselland. De Vlaams overheid heeft inmiddels de inschrijvingstaks en jaarlijkse verkeersbelasting gewijzigd en de federale overheid voorziet een trapsgewijze verhoging van de accijnzen op diesel, terwijl de accijnzen op benzine naar beneden gaan, waardoor diesel binnenkort duurder zal worden dan benzine.
De groene autofiscaliteit moet ervoor zorgen dat we bij de aankoop van een auto een milieuvriendelijke keuze maken om extra kosten te vermijden. Voorwaarde is wel dat men goed geïnformeerd is en dat geldt ook voor de invoering van de lage emissiezone.
Ik rij met een diesel, wat nu?
Heel wat mensen hebben de voorbije jaren een auto aangekocht met een bepaalde afschrijvingstermijn in het achterhoofd. We mogen hen door de invoering van een lage emissiezone niet voor voldongen feiten stellen.
Zo voorziet het Vlaamse kader een ‘ban’ van Euro 4 dieselwagens vanaf 2020, de datum van invoering van de LEZ in Gent. De meest recente Euro 4 dieselwagens zullen op dat moment 9 jaar oud zijn, een leeftijd waarop de wagen voor heel wat mensen nog niet is afgeschreven. In Gent is het alvast niet de bedoeling om deze wagens vanaf 2020 resoluut te weren. We zullen er over waken dat er haalbare overgangsmaatregelen voorzien worden, in het bijzonder voor eigenaars die vandaag reeds een Euro 4-dieselwagen hebben en in 2020 de binnenstad niet meer zouden mogen binnenrijden.
Voor wie vandaag in het bezit is van een Euro 4 dieselwagen en die deze keuze heeft gemaakt vóóraleer er sprake was van de invoering van een LEZ, hield fractievoorzitter Sami Souguir het pleidooi om het ontheffingstarief zo laag mogelijk te houden.
Als Open Vld zijn we er alvast van overtuigd dat vandaag reeds de principebeslissing nemen over de invoering van de lage emissiezone over 3 jaar, ons moet toelaten voldoende in te zetten op sensibilisering, een goede en tijdige communicatie én het verder uitwerken van de flankerende maatregelen.