Christophe bundelt voorjaarsbraderieën in Gentse binnenstad
Dit jaar zijn alle voorjaarsbraderieën in de Gentse binnenstad gebundeld op twee lange weekends in juni. Twee momenten waarop het extra de moeite loont om in Gent te komen shoppen. Schepen Christophe Peeters: "De meeste Gentse dekenijen organiseren traditioneel elk hun braderie in het voorjaar. Dit jaar zijn alle braderieën in de Gentse binnenstad gebundeld op twee weekends in juni. Door samen te werken aan een ‘megabraderie’ zorgen de dekenijen voor een supershoppingmoment."
Zowel van donderdag 11 tot en met zondag 14 juni als van donderdag 25 tot en met zondag 28 juni is telkens een extra deel van de binnenstad autovrij. Het eerste weekend zetten Dekenij Minard, Koninklijke Dekenij Rond Punt Center, Koninklijke Dekenij Belfort Center, Dekenij Koestraat en shoppingcentrum Zuid hun kraampjes buiten. Eind juni is het de beurt aan de leden van de Koninklijke Dekenij Burgstraat, Dekenij Groene Veerle, Dekenij Hoogpoort, Koninklijke Dekenij Korenmarkt en aanpalende straten vzw, Koninklijke Dekenij Langemunt vzw, Dekenij Veldstraat en aanpalende straten vzw en Koninklijke Dekenij Dampoortstraat vzw.
Niet te verwonderen dat de braderieën altijd heel wat volk lokken. De kraampjes zijn bovendien een toffe manier om kennis te maken met winkels waar je anders nooit komt en zo nieuwe kledij en accessoires te vinden.
Er wordt aangeraden om met de fiets of met het openbaar vervoer naar het stadscentrum te komen. Wie met de auto komt, kan gratis parkeren op P+R Gentbrugge of Flanders Expo. Reis verder met tram 22/24 vanuit Gentbrugge, aan Flanders Expo neemt u tram 1. Het stadscentrum en alle centrumparkings blijven tijdens de braderieën bereikbaar met de wagen.
Meer informatie en een plan van de deelnemende straten is te vinden op de website
www.stad.gent/braderie.
Vzw BIG promoot Gent als winkel- en horecastad
De promotie voor de ‘braderie publique’ is een eerste concrete activiteit van de zopas opgerichte vzw BIG. BIG staat voor ‘Business Improvement District Gent’. Deze organisatie, een extern verzelfstandigd Agentschap waarin zowel de Stad als de handelaars en de horeca vertegenwoordigd zijn, zal instaan voor de promotie van Gent als aantrekkelijke winkel- en horecastad. Voor die eerste grote actie heeft BIG alvast 15 000 euro uitgetrokken.