Schrappen rechtstreekse piekuurtrein vanuit Dampoort naar Brussel kan niet
Het Gentse stadsbestuur vraagt dat de NMBS de beslissing om een rechtstreekse piekuurtrein vanuit Gent-Dampoort naar Brussel te schrappen herbekijkt. Die beslissing staat in het nieuwe Oost-Vlaamse vervoersplan van de NMBS. Er komt wel per uur een extra trein tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel. Het nieuwe vervoersplan zou vanaf december 2014 van start gaan en gelden voor 3 jaar.
In het nieuwe vervoersplan voor Oost-Vlaanderen van de NMBS wordt de rechtstreekse piekuurtrein vanuit Gent-Dampoort naar Brussel afgeschaft. Dat stuit op behoorlijk wat verzet in Gent en in de buurgemeenten Melle, Merelbeke, Lochristi en Destelbergen. ‘We hebben juist meer rechtstreekse treinen naar Brussel nodig om de files aan te pakken,’ klinkt het, ‘niet minder.’
Vanuit Gent-Sint-Pieters naar Brussel komt er wel een extra treinverbinding per uur. Maar pendelaars die nu in Gent-Dampoort opstappen, zullen voortaan moeten overstappen in Gent-Sint-Pieters. Hierdoor verliezen ze tijd.
De Stad Gent en de Gemeente Zelzate hebben ook vragen over het opnieuw uitblijven van een personentrein op spoorlijn 204 richting Zelzate. Spoorlijn 204 wordt als vrachtlijn gebruikt, maar zou ook werknemers kunnen vervoeren naar bedrijven in de Gentse haven. Gent en Zelzate zijn hier al lang vragende partij voor.
De Gentse schepen van Mobiliteit zal samen met de burgemeesters van Destelbergen, Lochristi, Melle en Merelbeke een brief sturen naar de NMBS, met de vraag om die plannen alsnog aan te passen.