Een tweede mobiliteitsplan voor Gent
Het bevorderen van de bereikbaarheid en leefbaarheid van het stadscentrum is voor Open VLD prioritair. Vijftien jaar na het eerste mobiliteitsplan, hét keerpunt in de Gentse mobiliteit, dringt zich een grondige evaluatie en een tweede plan op. In tegenstelling tot meer dan vijftien jaar geleden tijdens de implementatie van het eerste mobiliteitsplan, beschikken we nu over intelligente transportsystemen die het milieu en de mobiliteit alleen maar ten goede komen. Denken we maar aan de dynamische parkeergeleidingssystemen.
Het zal de Gentenaars al opgevallen zijn dat tijdens piekmomenten de binnenstad en haar bijhorende parkings dicht slibben. Dit is vooral het geval in de Zuidparking, waar zelfs tijdens weekdagen de capaciteit te klein is. Huidige en toekomstige ontwikkelingen zoals de bouw van de Waalse Krook, de heropleving van de winkelbuurt in de Vlaanderenstraat en de succesvolle Capitole zullen de druk op deze parking alleen nog maar vergroten. Open Vld stelt daarom een substantiële uitbreiding van deze parking voor. Door zijn unieke ligging op één van de invalswegen naar het centrum kunnen enkele honderden parkeerplaatsen extra een groot verschil maken in de bereikbaarheid van de binnenstad. Ook de doorstroming van het passerend verkeer moet aangepast worden. Open Vld wil onderzoeken of een dynamische regeling van de rijrichting in sommige in- en uitvalstraten een oplossing kan bieden.
Sas van Rouverij
Gemeenteraadslid