Ontzorging
In het klimaatplan 2014-2019 wordt ingezet op ontzorging. Hiermee wordt bedoeld de ondersteuning bij de uitvoering van de renovatie om de hinderpalen om aan de renovatie te beginnen weg te nemen. Tijdens de bespreking in de themacommissie van begin februari informeerde ik naar de extra inspanningen die zullen worden geleverd om senioren in dit kader te bereiken.
U verwees toen ondermeer naar een studie die lopende is, maar kortelings zou afgrond worden.
Werd deze studie reeds afgerond? Zijn de resultaten al gekend? Zo ja, welke zijn deze? Hoe zal het vervolgtraject eruit zien?
Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid
Antwoord:
De studie waarvan sprake, is een studie over hoe verhuurders aan te zetten tot energiezuinige investeringen in hun verhuurwoning. Omdat een aanzienlijk deel van de Gentse verhuurders uit senioren bestaat, is dit relevant. Het is ook relevant om een aanpak te bekijken naar de zogenaamde ‘split incentive’, waarbij de verhuurder wel de investering doet, maar er niet de vruchten van plukt. Bij het bereiken van verhuurders, zullen we dus automatisch een deel senioren proberen bereiken en aanzetten tot renovatie. De studie werd eind 2015 afgerond. Het college van Burgemeester en Schepenen nam akte van de resultaten op 24 maart 2016. Verder werkend op de resultaten van de studie werd, in samenwerking met verschillende diensten, een plan van actie opgesteld naar verhuurders.
Uit de studie en praktijk blijkt dat veel verhuurders het gevoel hebbend dat er teveel negatieve beeldvorming is over verhuurders waar de meesten vooral goede intenties hebben. Dus is het belangrijk om verhuurders te benaderen met de boodschap dat de stad Gent hen wil ondersteunen om hun woning energiezuiniger te maken.
Om de verhuurders niet te ontmoedigen en de kracht van de communicatiestrategie te verhogen, beperken we in onze communicatie het aantal mogelijke ingrepen tot drie prioritaire ingrepen: dakisolatie, isolerende ramen en energiezuinige verwarming.
Andere energiezuinige ingrepen zoals het plaatsen van gevel- of vloerisolatie of het plaatsen van ventilatie, zonnepanelen of warmtepomp kunnen bijkomende besparingen opleveren, maar worden binnen de communicatiestrategie niet prominent in beeld gebracht.
Door te focussen op de bovenstaande drie ingrepen willen we de drempel verlagen tot de energiezuinige ingrepen (“we vragen je 'maar' drie zaken”) en keuzestress en keuzeverlamming vermijden.
Met deze info en de nieuwe beeldvorming zullen communicatiemiddelen en bijkomende acties worden ontwikkeld. De ‘call to action’ hiervan is altijd: maak een afspraak voor een renovatie-advies en/of een renovatiebegeleiding.
Daarnaast willen we senioren via intermediairen en ontmoetingsplaatsen bereiken, en hieronder rekenen we zowel verhuurders als eigenaars. In eerste verkenningsronde gaat de Energiecentrale, samen met het project hospitawonen van Dienst wonen, bij enkele Open Huizen langs, waarbij senioren onmiddellijk een afspraak kunnen maken voor een renovatie-advies aan huis, dat hopelijk in een renovatiebegeleiding met bijhorende investering uitmondt. Na de eerste verkenningsronde (afgerond eind juni) wordt deze aanpak geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig. In een tweede fase willen we dit doortrekken naar andere ontmoetingsplaatsen zoals de LDC’s, in samenwerking met het OCMW en samenwerkingen met andere seniorenverenigingen.
Tine Heyse
Schepen van Milieu, Klimaat, Energie en Noord-Zuid