Onderwijsparticipatie
Het Antwerps stadsbestuur heeft een plan gelanceerd om in de Antwerpse wijken die het meest te kampen hebben met kansarmoede kinderen wekelijks zes tot tien uur langer op school te houden, met als bedoeling zo hun leerachterstand weg te werken.
Hoe staat het Gentse stadsbestuur tegenover dergelijke aanpak?
Een goede basiseducatie start al van in de kleuterschool. Dit is ondermeer belangrijk om taalachterstand te voorkomen, of in een vroege fase weg te werken, zodat leerachterstand kan voorkomen worden.
- Hoe is het gesteld met de participatiegraad van de Gentse kleuters in het kleuteronderwijs?
- Wat zijn de meest recente cijfers hierrond?
- Welke maatregelen zullen op dit vlak nog ontplooid worden, ook specifiek met betrekking tot het voorkomen van taalachterstand?
Mehmet Sadik Karanfil
Gemeenteraadslid
Antwoord:
Het concept tracht antwoorden te bieden op onder andere het groot aantal schoolverlaters en de ongelijke kansen bij kinderen. Antwoorden waar wij ook in Gent naar op zoek zijn. Dus als dit concept maximale onderwijskansen kan geven, ga ik akkoord. Maar de vraag klinkt alsof Gent hier geen stappen onderneemt. Met mijn antwoord wil ik aantonen dat we dit wel doen. En met name met onze Brede school-werking en de brugfiguren.
Vanuit Brede School proberen we het informele leren buiten de school en het formele leren op school met elkaar te verbinden. Zonder dat hier een stigmatisering uit volgt.
We hebben deze projecten de voorbije jaren uitgebreid en blijven verfijnen.
Brede School Gent is op dit moment actief in 9 Gentse wijken (Nieuw-Gent, Sint-Amandsberg, Sluizeken-Tolhuis-Ham, Rabot, Ledeberg-Gentbrugge-Mouskou-Vogelhoek, Muide-Meulestede-Afrikalaan, Brugse Poort-Rooigem, Bernadette en Bloemekenswijk). In deze wijken in de 19de eeuwse gordel wonen de meest kwetsbare kinderen.
De werking tracht maximale ontwikkelingskansen voor alle kinderen en jongeren te creëren. Dit door een kwalitatief aanbod van leeractiviteiten in de binnen- en buitenschoolse tijd te voorzien. Dit zowel op school als in de buurt. Deze activiteiten gaan over thema’s cultuur, taal, gezondheid, verkeer en veiligheid, sport, natuur en techniek. Je merkt heel wat linken met het Antwerpse plan, behalve op vlak van budget.
In het schooljaar 2015-2016 werden 12.767 kinderen bereikt. Dit door 7,1 FTE (658.658 euro), waarvan 100.511,19 euro werkingsmiddelen.
Er zijn ook plannen voor de toekomst:
- Verder inzetten op een aanbod tijdens de zomervakantie.
- De toeleiding van kansengroepen naar het kwaliteitsvolle brede schoolaanbod en omgekeerd bevorderen. We doen daarvoor beroep op de Brugfigurenwerking en andere toeleiders (verenigingen die kansarmen vertegenwoordigen en ondersteunen).
- Zorgen voor een maximale efficiënte benutting van bestaande (school)gebouwen.
De activiteiten die we ondernemen kunnen niet opgelegd worden. Ook de uren niet. Er is een duidelijk wetgevend kader dat stelt dat lessen ten laatste tot 17 uur mogen plaatsvinden. Het gaat dus over een vrijwillig aanbod. Waardoor we niet elk kind bereiken.
Willen we successen boeken, dan moeten we naar het totaalpakket kijken. Het gaat over meer dan enkel extra leermomenten inrichten. Ook andere sectoren zoals welzijn moeten mee in het verhaal stappen.
De Brede School-werking heeft een nieuwe plaats gekregen in het Onderwijscentrum.
De weinig actuele informatie op de PBD-website komt omdat de vroegere pedagogische begeleidingsdienst niet meer bestaat. Deze oude site werd niet meer onderhouden en onlangs offline gehaald. Samen met Digipolis en de dienst Communicatie wordt er gewerkt aan een nieuwe website, dat dienst zal doen als primair platform om de werking en kennis van het Onderwijscentrum Gent te verspreiden. U mag dit eind mei verwachten.
Ik kan u verzekeren dat er heel wat dynamiek in de werking zit. Brede School is nog nooit zo actief geweest in Gent.
Sinds begin van deze legislatuur werd versterkt ingezet op Sint-Amandsberg, Nieuw-Gent, en Ledeberg- en hebben we extra Bredeschoolwijken ontplooid in Gentbrugge, Moskou-Vogelhoek, Rabot en Bernadette.
Op dit moment wordt er samengewerkt met een 40-tal basisscholen (netoverschrijdend) en tal van wijkpartners uit verschillende sectoren.
Actie 124
Via buurtwandelingen in het kader van Brede School laten we leerkrachten kennis maken met de wijken waar hun leerlingen wonen en opgroeien.
We organiseren voor nieuwe leerkrachten buurtwandelingen in alle verschillende brede schoolwijken.
Er zijn er nog die moeten komen:
- Nieuw Gent en de Bloemekenswijk: najaar 2016
- Sluizeken-Tolhuis-Ham: maart
- Ledeberg-Gentbrugge-Moskou-Vogelhoek: september 2016.
De wandelingen in het Rabot, de Brugse Poort, Sint-Amandsberg en Bernadette moeten nog vastgelegd worden.
Actie 157
We verzamelen goede praktijken over Brede School in andere steden in Vlaanderen en in het buitenland. We maken gebruik van methodes, ervaringen en studies uit andere steden om Brede School een optimale invulling te geven in Gent.
Het Brede Schoolteam heeft in 2016 een studie tweedaagse gehad in Brussel en maakte er kennis met de werking van het Onderwijscentrum Brussel en specifiek de werking van de 26 Brede Scholen in Brussel.
Daarnaast zetelde Ruud Van de Velde (algemeen coördinator Brede School Gent) onlangs in de jury als extern jurylid voor de projectsubsidie ‘brede leeromgeving’ in de Stad Antwerpen.
Er wordt dus volop gewerkt aan het verzamelen van goede praktijken. Het Brede Schoolteam heeft ook in het verleden een nauwe samenwerking gehad met Steunpunt Diversiteit en Leren die verschillende bezoeken organiseerde.
Actie 158
Het team Brede School ontwikkelt een model ‘Brede School 2.0’, waarbinnen de verschillende fasen van Brede School uitgewerkt worden gaande van het vormen van een netwerk tot het openstellen van de school voor de buurt.
Dit vindt om dit moment zijn vertaling in het Gustaaf Carliergebouw in de Bernadette wijk.
De Brede School Gent kent 2 verschijningsvormen:
- Brede School 1.0 als netwerk/instapmodel: dit model bewerkstelligt via het brede schoolnetwerk een samenwerking tussen losse partners elk met hun eigen infrastructuur (school, opvang, vrije tijd...) waar gedeeld gebruik mogelijk is. De ruimtelijke context is de eigen infrastructuur, de partners nemen een beperkt en eerder vrijblijvend engagement op en de leermomenten bevinden zich in de schoolse en naschoolse tijd.
- Brede School 2.0 met gedeelde infrastructuur door vaste partners: in dit model is het gebouw het hart van de brede school waar alle vaste gebruikers (school, opvang, vrije tijd en brede schoolwerking) exclusieve gebruikers zijn en de infrastructuur in onderling overleg gedeeld wordt. De ruimtelijke context is een gedeelde infrastructuur waar vaste partners een uitgesproken engagement opnemen om samen te werken tijdens de leermomenten die zich in de schoolse en naschoolse tijd bevinden.
Actie 159
Het team Brede School ontwikkelt een Brede Schooltoets. Samen met de basisschool gaan
we na wat de startpositie op vlak van Brede Schoolwerking is en wat het streefdoel is in 2017. Op basis daarvan werkt de Brede Schoolcoördinator samen met de school een actieplan uit. Bij nieuwe infrastructuur voor het stedelijk onderwijs wordt uitgegaan van een Brede School 2.0.
Deze actie zal uitgewerkt worden door de toekomstige Brede School stafmedewerker waarvan de vacature net gelanceerd werd (0,5 FTE, consulent).
Vragen om participatie in het kleuteronderwijs:
Wanneer men spreekt over participatie verwart men soms met de inschrijvingen.
De inschrijvingsgraad te Gent ligt hoog. Zo is gemiddeld 99% van de kinderen in K2 en K3 ingeschreven. Dit is heel hoog, zeker als je weet dat van de niet ingeschreven kinderen er ongeveer de helft in het buitenland verblijven. Dit wil zeggen dat ouders de eerste stap richting onderwijs zetten.
Maar dan merken we dat de volgende stappen niet altijd gezet worden. Hoewel de kinderen als ingeschreven staan, is er onvoldoende aanwezigheid.
Het is niet eenvoudig om de aanwezigheid van kinderen te verhogen. Maar we blijven hier op inzetten met onze brugfiguren. Ook trachten we het aanmelden en het inschrijven te koppelen aan het belang van onderwijs, dit onder andere door de begeleidingsdiensten. Want aanwezigheid is belangrijk vanaf het begin van de schoolloopbaan. Kinderen die later (op het einde van de kleuterjaren) inpikken starten al met een achterstand.
Volgende week meer nieuws hieromtrent.
Elke Decruynaere
Schepen van Onderwijs, Opvoeding en Jeugd