Kindercontact
Naast het klassieke oudercontact, houden sommige scholen sinds kort ook zogenaamde "kindercontacten". Dit is een moment dat één of tweemaal per jaar georganiseerd wordt tussen leerling en leerkracht voor feedback over schoolresultaten en gedrag in de klas. Dit lijkt mij een goed concept te zijn dat kan bijdragen aan een goede verstandhouding tussen leerkracht, leerling en ouders.
Bestaat deze of een gelijkaardige werkwijze al in het Gentse stedelijk onderwijs?
Indien niet, bent u van plan met dergelijk instrument te experimenteren binnen het Gentse stedelijke onderwijs, dit met het oog op een eventuele invoering in de scholen van het Gentse stadsnet?
Mehmet Sadik Karanfil
Gemeenteraadslid
Antwoord:
Het belang van participatie, maximale kansen en innovatie voor alle kinderen wordt door alle stedelijke scholen onderschreven in het pedagogisch project.
Deze drie pijlers kunnen enkel gerealiseerd worden wanneer zowel ouders, kinderen als leerkrachten actief betrokken worden en inspraak krijgen. Wat dus in direct verband staat met het voeren van kindcontacten.
Het antwoord is met andere woorden dan ook heel eenvoudig, deze werkwijze of gelijkaardige initiatieven bestaan reeds in het stedelijke net en kennen verschillende vormen.
Een greep uit de talrijke initiatieven:
- Piramide: bij elk rapport een kindcontact.
- De Lotus: kinderen geven zelf een rondleiding aan de ouders op een eerste info-moment.
- De Vlieger, Mandala en Het Prisma voeren kindgesprekken naar aanleiding van het behalen van brevetten.
- De Feniks en de Stadspoort voeren portfoliogesprekken.
- Wispelberg en CLW: opstarten OLB- traject.
- De Boomgaard: opzetten van learning stories
Binnen de stedelijke basis- en secundaire scholen zien we dus talrijke voorbeelden van geformaliseerde gesprekken, zowel leerkracht- kindcontacten als leerkracht-kind-oudercontacten.
Het meest voorkomend zijn gesprekken over portfolio’s en rapportgesprekken wanneer het over vakinhouden gaat.
Wanneer de vaardigheden met betrekking tot leren leren en sociale vaardigheden geëvalueerd worden, komen kindcontacten voor in o.a. conflicthantering en gesprekken naar aanleiding van het afnemen van sociogrammen.
Om kindcontacten te implementeren in de dagelijkse schoolpraktijk is het noodzakelijk dat kinderen leren communiceren.
Door communicatie leert het kind om het eigen leerproces in kaart te brengen en te reflecteren, anderzijds heeft het de mogelijkheid om anderen bij hun leerproces te betrekken.
Binnen onze scholen wordt door het voeren van kindcontacten een extra kans benut om de taalontwikkeling van anderstalige kinderen te ondersteunen en ook de communicatie met ouders (al dan niet in de thuistaal van de kinderen) te bevorderen.
Deze leerkracht- en kindcompetenties worden, vaak in samenwerking met de begeleiders van Pedagogische Begeleidingsdienst Stedelijk Onderwijs Gent (PBSOG), door scholen geconcretiseerd, geëvalueerd en bijgestuurd op maat van de school. Ter info, PBSOG biedt in het kader van het voeren van gesprekken met kinderen volgend aanbod:
- traject differentiëren voor kernteams (Handelingsgericht Werken (HGW) is hier een belangrijk onderwerp): een 20-tal scholen liepen reeds dit traject;
- collegagroep HGW: een maatje meer: verdieping van HGW – inhouden;
- collegagroep Roze korrels voor zorg: zorgcoördinatoren leren o.a. hoe kinderen (en ouders) te betrekken bij hun leerproces.
- traject OLB (onderwijsloopbaanbegeleiding): 3de jaar van het traject, reeds 20 scholen doorlopen het traject.
Doel: kinderen worden eigenaar van hun leerproces en doorheen de volledige schoolcarrière van het kind wordt een kindprofiel gemaakt. Dit bevordert de zelfkennis van het kind over zijn talenten en helpt bij het maken van studiekeuzes.
- Luisteren eens naar mij! Lut Célie
- collegagroep meertaligheid
- alle vormingen methodeonderwijs.
Elke Decruynaere
Schepen van Onderwijs, Opvoeding en Jeugd