Verkeerspaaltjes type Gent

14 december 2015

In Gent is er een zeer groot aantal verkeerspaaltjes aanwezig in diverse uitvoeringen: plastic, metaal, hout, beton, gele, rode, groene, klein, groot, etc. Er worden er ook nog steeds bijgeplaatst, vooral de groene plastic variant duikt steeds vaker op in het straatbeeld.

De bedoeling van de paaltjes is in de meeste gevallen auto’s te weren en zo voor een veiligere situatie te zorgen voor fietsers en voetgangers. Echter vaak levert het te pas en te onpas plaatsen van paaltjes juist gevaarlijke situaties op, ook voor fietsers. In Nederland werden om die reden de afgelopen jaren al duizenden gevaarlijke of overbodige paaltjes verwijderd.

Gent bulkt van creativiteit en innovatie met o.m. talrijke designers, vandaar dan ook de volgende vragen:

  • Wordt er, naast een nieuw design voor de fietsenstalling ‘type Gent’, ook gedacht aan een nieuw, uniform en meer esthetisch design voor de verkeerspaaltjes in Gent? En dan in het bijzonder voor het centrum van de stad.
  • Bestaat er reeds een inventaris van gevaarlijke en/of overbodige verkeerspaaltjes en zijn er plannen om deze te verwijderen? Zo nee, zal dergelijke inventaris in de toekomst opgemaakt worden?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

U heeft gelijk. Ik heb dit destijds als raadslid ook aangekaart.

Momenteel werkt men binnen de stadsdiensten aan de opmaak van Integraal Plan Openbaar Domein deel 3.

Binnen IPOD III is als uitgangspunt opgenomen om minder objecten te plaatsen in de openbare ruimte.

De externe ontwerpers en opdrachthouder die IPOD III uitwerken stellen alvast voor om te werken met een gamma of familie van paaltjes die esthetisch bij elkaar horen. Het blijft wel zo dat er verschillende soorten palen nodig zijn gelet op de specifieke functies die ze dienen te vervullen.

De palen en andere objecten zouden een ook sterkere uitstraling kunnen krijgen door ze bijvoorbeeld een stadsspecifiek logo (het leeuwtje kennen jullie ongetwijfeld vanop sommige palen) te geven.
Het plaatsen van palen in slechts één kleur zou ook rust kunnen brengen in het straatbeeld.

Je moet er maar eens opletten als je door de stad wandelt hoeveel paaltjes en hoeveel verschillende soorten objecten je wel tegenkomt.

Momenteel wordt IPOD III door de stadsdiensten afgewerkt om begin 2016 voor te leggen aan het college. Daarna kunnen ontwerpopdrachten uitgeschreven worden om te komen tot een definitieve vormgeving en technische uitwerking van de verschillende objecten, zoals ook deze paaltjes.

Een inventaris van gevaarlijke en/of overbodige verkeerspaaltjes bestaat niet en zal ook niet proactief opgemaakt worden. De paaltjes werden en worden immers ook geplaatst met een reden. Door de plaatsing verdwijnt de hinder vaak (waardoor ze misschien overbodig lijken), maar na het weghalen zou de hinder of problematiek gauw opnieuw kunnen optreden.

Bij de screening van de fietsroutes worden wel de paaltjes op deze routes bekeken (of ze wel goed staan, of ze wat verplaatst of weggenomen of vervangen moeten worden ifv veilig fietsen e.d.m.)

Hiernaast, wanneer we meldingen krijgen van burgers of andere stadsdiensten over (eventuele overbodige) paaltjes, dan wordt de situatie ter plaatse opnieuw bekeken.

Meldingen hieromtrent kunnen steeds overgemaakt worden aan Gentinfo op het nummer 09 210 10 10.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Op 13 oktober staan de liberalen, socialisten en onafhankelijke Gentenaars samen op één lijst Voor Gent.

Voor Gent kiest voluit voor samenwerking, over de partijgrenzen heen en reikt de hand aan iedereen die op een positieve manier aan het Gent van morgen wil werken.

Meer info:

www.voorgent.be

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info