Brommers in Groenevalleipark

27 augustus 2015

Verschillende bezoekers van het Groenevalleipark signaleren dat er geregeld brommers en scooters met hoge snelheid over de wandelpaden door het park rijden en zelfs over het gras 'crossen'. Dit zorgt niet alleen voor ergernis, het is ook bijzonder gevaarlijk voor wandelaars en spelende kinderen.

Is de politie op de hoogte van deze problematiek?
Zo ja, werden er al controles uitgevoerd en/of vaststellingen gedaan?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

De Politie is inderdaad op de hoogte van de problematiek en meldde mij het volgende naar aanleiding van uw vraag:

  • het openbaar park, grosso modo gelegen tussen Nieuwewandeling, de Leie en Jan van Hembysebolwerk, heeft in totaal 15 toegangswegen;
  • deze toegangswegen vallen onmiskenbaar te beschouwen als “openbare weg” in de zin van artikel 1 AVR (zodat de wegcode er van toepassing is);
  • 9 toegangswegen (1 op de hoek Jan van Hembysebolwerk-Nieuwewandeling, 1 aan het begin van Nieuwewandeling nabij restaurant Volta, 1 op Nieuwewandeling rechtover nummer 37, 1 op Nieuwewandeling rechtover nummer 70, 3 op Nieuwewandeling rechtover de rijksgevangenis, 1 op Nieuwewandeling rechtover Krijgsgasthuisstraat en 1 op einde van de Groenevalleilaan) zijn voorzien van een inrijverbodsbord C 3, aangevuld met de onderborden M 2 (“uitgezonderd fietsen”) en “uitgezonderd voertuigen stadsdiensten”. Slechts 3 daarvan zijn tevens voorzien van 1 of meerdere vaste afsluitpaaltjes ter ondersteuning van deze inrijbeperking, de andere 6 dus niet;
  • de overige 6 toegangswegen (1 ter hoogte van Henri Maerenbrug/Leiestraat, 2 in Jan van Hembysebolwerk aan weerszijden de residentie Van Hembyse, 1 in Joost Clemmenstraat, 1 in Johannes Schrantstraat en 1 op Spinmolenplein) zijn niet voorzien van enig inrijverbod en meestal ook niet van afsluitpaaltjes (5 van de 6). Alleen op de Henri Maerenbrug staan 2 vast afsluitpaaltjes, die in feite alleen maar autoverkeer weren. Gevolg van een en ander is dat fietsen, bromfietsen klasse A en B en zelfs motorfietsen er toegelaten zijn (want niet uitdrukkelijk verboden);
  • in de gegeven omstandigheden is het voor de Politie vrijwel onmogelijk om doeltreffend op treden in het park tegen gemotoriseerd verkeer (behalve dan wanneer men een bromfietser daadwerkelijk een bord C 3 zou zien voorbijrijden/negeren). Voorwaarde daartoe is immers dat het inrijverbod geldt aan àlle toegangswegen;
  • om die reden wordt aan de bevoegde stadsdiensten (Mobiliteitsbedrijf en Groendienst, in cc. opgenomen) gevraagd om het inrijverbod alsnog volledig sluitend te maken. Dit zou gericht politieoptreden mogelijk maken en ook de duidelijkheid ten goede komen;
  • tegen gemotoriseerd verkeer in de groenzones en plantsoenen (= buiten de aangelegde paden) kan eventueel worden opgetreden op grond van artikel 17 van de politieverordening op de reinheid en de gezondheid in de gemeente, doch ook in dit geval is het wenselijk dat de inrijverbodssignalisatie vooraf volledig in orde wordt gebracht (om twijfel en discussies achteraf te voorkomen);
  • gezien de uitgestrektheid van het park en de vele paden/wegen erdoor is het ook wenselijk de inrijbeperking te signaleren door middel van zonale borden.

Toezicht in het park door de Wijkpolitie maakt deel uit van de reguliere werking (buurtinspecteur) alsook tijdens actiemomenten. Zoals beschreven is er echter een toegang tot het park waar geen verkeersbord voorzien is.

Het team Draken zal tevens het park aandoen tijdens hun patrouillemomenten.

Daniël Termont
Burgemeester

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info