Ongebruikte rijstrook Zuid

22 juni 2015

Sedert het afsluiten van de kiss and ride aan het Wilsonplein heeft de rijstrook tussen de toegang tot de ondergrondse parking en de tramstrook vanaf de splitsing aan het einde van de Zuidparklaan en de kruising met het fietspad aan de bibliotheek geen functie meer.

Op mijn eerdere vraag hieromtrent gaf u aan dat er toen nog geen plannen waren en in eerste instantie de afgesproken evaluatie diende afgewacht te worden alvorens plannen te maken wat kon gebeuren met de restruimte.

Vandaag suggereren buurtbewoners om autocars van de zone gebruik te laten maken voor het afzetten van toeristen i.p.v. ze verder stadinwaarts te laten rijden.

  • Zijn er momenteel al concrete plannen voor de invulling van de restruimtes die ontstaan zijn na het afsluiten van de kiss and ride?
  • Kan de suggestie om deze te laten gebruiken door autocars in overweging genomen worden?

Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Er is al een eerste keer nagedacht over hoe deze ruimtes kunnen worden ingevuld. Het moet daarbij duidelijk zijn dat het niet de bedoeling is deze ruimtes weer in te schakelen voor de afwikkeling van gemotoriseerd verkeer. Er wordt gedacht aan de versterking van de pleinfunctie, het voorzien van meer groen,....

Momenteel is deze ruimte afgesloten aan het begin van deze rijstrook. Dit is ook de enieg plaats waar je dit veilig kan doen. Indien je deze rijstrook terug zou openzetten, zelfs al is het maar voor een type weggebruiker, nl. touringcars, is het praktisch niet haalbaar om hierop controle te doen en dat zou betekenen dat er toch weer vel auto's doorrijden, en bijgevolg is het weer een stap achteruit voor de veiligheid. Dus we zien deze strook hiervoor niet te gebruiken.

De visie rond parkeren voor touringbussen is in het mobiliteitsplan neergeschreven. We willen namelijk zo weinig mogelijk touringbussen in het stadscentrum, enkel die bussen die hotelgasten afzetten.

Bussen met dagtoeristen zie we vooral parkeren in de buurt van de R40 (Dampoortstation, Bijlokekaai) of langsheen de N430 (Rabot).

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info