Informatie via SMS-diensten

9 maart 2015

Stad Gent lanceerde in juli 2010 haar eigen sms-communicatie met een aantal functionele sms-diensten. Er zou gestart worden met een aantal pilootprojecten om in een tweede fase naar sms-diensten stadsbreed te gaan waarbij Gentenaars zich ook zouden kunnen ‘abonneren’ op specifieke informatie via sms.




Concreet heb ik volgende vragen:

  • Worden de sms-diensten momenteel nog aangeboden? Zo ja:
  • Welke sms-diensten worden aangeboden?
  • Hoeveel Gentenaars zijn op de sms-diensten geabonneerd?
  • Hoe vaak en voor welke informatie werd van de sms-diensten gebruik gemaakt?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

De Stad Gent maakt inderdaad sinds 2010 gebruik van een sms-applicatie om namens de Stad Gent sms’en uit te sturen, zowel voor externe als interne communicatie.

De Stad blijft de sms-diensten aanbieden maar onderzoekt telkens, in functie van de precieze behoefte en het doel van de communicatie, welk kanaal best wordt gebruikt: sms en/of e-mail.

De meeste contactgegevens worden door de diensten zelf ingebracht in de applicatie. Daarnaast kunnen burgers zich via de nieuwe website van de Stad Gent rechtstreeks abonneren op een aantal sms-diensten (via het e-loket ‘Mijn Gent’). Meestal geeft men echter de voorkeur aan contact via e-mail.

Digipolis houdt het overzicht bij van de diensten die lijsten aanmaken en hoeveel er van die lijsten gebruik gemaakt wordt.

Burgers die zichzelf abonneerden:
- Overstromingsgevaar, overstromingsgebied Keuze: 4
- Overstromingsgevaar, overstromingsgebied Assels: 9
- Overstromingsgevaar, overstromingsgebied Sint-Denijs-Westrem: 8
- Waterpeildaling t.b.v. booteigenaars en eigenaars aan de waterkant: 7

Beheer in de diensten:
- Dienst Gebiedsgerichte Werking: momenteel 181 abonnees
- Dienst Evenementen, Feesten, Markten en Foren:

  • Via Markten en Foren: 150
  • Via Evenementen en Feesten: 164

- Dienst Onthaal: 416
- Dienst Communicatie: 150
- Sportdienst: 218


Aantal verzonden SMS-berichten in 2014:

- Dienst Beleidsparticipatie: 15.915

- Dienst Evenementen, Feesten, Markten en Foren: 1.702

  • Evenementen en Feesten: 478
  • Markten & Foren: 1.224

- Dienst Onthaal: 829

- Sportdienst: 154

- Dienst Communicatie: 112

De Dienst Beleidsparticipatie (vroegere Gebiedsgerichte Werking) maakt gebruik van sms in het kader van het project ‘Buurt Bestuurt’. In de wijken waar Buurt Bestuurt loopt (op dit moment: Sluizeken-Tolhuis-Ham en Rabot) kunnen burgers gerichte acties voorstellen (bijvoorbeeld in verband met sluikstort). Via sms ontvangen deze burgers ook feedback over acties.

Dienst Onthaal onderhoudt verschillende lijsten, zoals de lijsten van de overstromingsgebieden en de waterpeilmeldingen, maar contacteert ook in verband met jeugdactiviteiten.

De Dienst Evenementen, Feesten, Markten en Foren maakt gebruik van sms onder andere om medewerkers te informeren tijdens de Gentse Feesten en om foorkramers te informeren tijdens het opstellen van de Halfvastenfoor.

De Sportdienst maakt gebruik van verschillende lijsten, bijvoorbeeld bij last-minute annuleringen van een sportles wegens ziekte van een lesgever die niet meer kan vervangen worden.

Daarnaast maakt Digipolis gebruik van dit platform om stadsmedewerkers te informeren, bijvoorbeeld voor storingen op het netwerk waardoor tijdelijk geen e-mail-communicatie beschikbaar is.

- Dienst Beleidsparticipatie: 15.915

- Dienst Evenementen, Feesten, Markten en Foren: 1.702

  • Evenementen en Feesten: 478
  • Markten & Foren: 1 224

- Dienst Onthaal: 829

- Sportdienst: 154

- Dienst Communicatie: 112

Daniel Termont
Burgemeester

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info