Tussenkomst beleidsnota Onderwijs, Opvoeding en Jeugd 2014-2019

22 september 2014

"Onderwijs moet dé sleutel zijn tot emancipatie, persoonlijke ontplooiing en sociale en economische participatie. Op school en in de onderwijscentra krijgen leerlingen vaardigheden en attitudes aangereikt om zich te kunnen ontplooien tot volwaardige individuen binnen de gemeenschap. Gelijke onderwijskansen moeten maximale onderwijskansen worden".

Deze basisgedachte uit het bestuursakkoord is voor onze fractie een fundamenteel uitgangspunt voor een goed en performant onderwijs. Het is in dit licht dat ik vanavond graag een aantal punten uit de voorliggende beleidsnota Onderwijs, Opvoeding en Jeugd onder de aandacht wil brengen.

Allereerst het luik over de hervorming van het stedelijk secundair onderwijs.

De voorgestelde hervorming vertrekt vanuit een aantal uitgangspunten, waaronder het realiseren van gelijke kansen, een latere objectieve en talentgerichte oriëntering naar de meest geschikte studierichting en het verhogen van de gekwalificeerde uitstroom.

Voor onze fractie is het evident dat bij deze hervorming ook kwaliteitsverhoging als hoofddoelstelling wordt meegenomen: het realiseren van gelijke kansen impliceert een gedifferentieerde aanpak waarbij alle leerlingen op school beter ondersteund, maar ook uitgedaagd kunnen worden om zich verder te ontplooien.

Voor de verdere concretisering  van de hervorming wordt het uitkijken naar het aangekondigde actieplan met betrekking tot de breed oriënterende eerste graad. Het is duidelijk dat hierin een aantal cruciale keuzes zullen moeten worden gemaakt en richtingen zullen moeten worden aangegeven. Onze fractie zal de uitwerking van dit actieplan verder nauwgezet mee opvolgen.

Het luik Diversiteit en meertaligheid uit de nota start met het belang van een goede kennis van het Nederlands. Dit vergroot de kansen van nieuwkomers en is een cruciale voorwaarde om op een optimale manier deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Anderzijds moeten we ook verder aan de slag met de toenemende veeltaligheid. Zo is het een goede zaak dat de beleidsnota aangeeft dat onderzocht zal worden hoe CLIL, Content and Language Integrated Learning, in het IVA Stedelijk Onderwijs Gent kan geïmplementeerd worden. CLIL is een werkvorm waarin het Frans, Engels of Duits als instructietaal wordt gebruikt om een niet-taalvak te onderwijzen.

Daarnaast wil ik ook even stilstaan bij de aanpak van de spijbelproblematiek. Het is heel belangrijk dat beginnend spijbelgedrag snel wordt gedetecteerd. Voor de secundaire scholen in Gent is er een Stappenplan waarbij de spijbelaar individueel opgevolgd wordt, met aandacht voor preventie en begeleiding. Dit Stappenplan zal netoverschrijdend geëvalueerd en waar nodig bijgesteld worden. Onze fractie vindt het belangrijk dat er ook acties worden voorzien om spijbelen in het basisonderwijs aan te pakken.

Na de grote inspanningen van de voorbije jaren zal het stadsbestuur blijven investeren in voldoende, kwaliteitsvolle en betaalbare kinderopvang die toegankelijk is voor elk Gents gezin. Op deze wijze wordt wonen in de stad voor iedereen aantrekkelijk, zodat ook meer gezinnen met jonge kinderen in de stad blijven wonen.

Ook voor het basisonderwijs werden op dat vlak al grote inspanningen geleverd. Maar ook bij de start van dit schooljaar is gebleken dat onze stad blijft kampen met een structureel plaatsgebrek. De capaciteit moet dus dringend kunnen uitgebreid worden. We zien immers dat de grote tekorten die we de voorbije jaren in de kinderopvang zagen, zich verplaatsen naar het kleuteronderwijs en het lager onderwijs. Het is dus duidelijk dat deze situatie zich binnen enkele jaren zal doorzetten naar het secundair onderwijs. De beleidsnota stelt terecht dat deze evolutie goed moet opgevolgd worden, teneinde de scholen zich hierop te kunnen laten voorbereiden. Een doortastende en proactieve aanpak is hier de boodschap.

Over ouder- en kleuterparticipatie heb ik het al gehad tijdens de commissiebesprekingen, maar ook hier blijft onze insteek duidelijk: ouder- en kleuterparticipatie moet een prominente plaats in het onderwijsbeleid innemen: de eerste opvoeders van kinderen blijven hun ouders. Zij hebben de plicht en de verantwoordelijkheid om hun kinderen vaardigheden, normen en waarden bij te brengen die noodzakelijk zijn om met anderen op een goede manier te kunnen samenleven.

Tenslotte wens ik nog even kort stil te staan bij Gent als studentenstad. Met meer dan 70.000 studenten is Gent immers de grootste studentenstad van Vlaanderen. De aanwezigheid van studenten is een grote meerwaarde op allerlei vlak, maar biedt ook uitdagingen voor het samenleven. Onze fractie juicht dan ook de opmaak van een geïntegreerd en stadsbreed studentenbeleidsplan toe, waar alle aspecten van hun aanwezigheid in de stad zullen worden behandeld.

Collega’s, en hiermee wil ik besluiten,

Onderwijs is een krachtig instrument om alle mensen, ongeacht hun afkomst, gelijke kansen te geven en iedereen een (betere) toekomst te garanderen.

Dit uitgangspunt vinden we terug in het bestuursakkoord en deze beleidsnota bouwt hierop verder. Onze fractie zal met veel aandacht de verdere uitwerking van het onderwijsbeleid volgen en kijkt met belangstelling uit naar de debatten die hierrond in deze raad zullen worden gevoerd.

Mehmet Sadik Karanfil
Gemeenteraadslid

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info