Administratieve vereenvoudiging
Al enkele jaren zet het stadsbestuur sterk in op administratieve vereenvoudiging. Dat is nodig, want administratieve vereenvoudiging is een win-winsituatie: het biedt voordelen voor burgers, bedrijven en onze eigen administratie.
Uiteraard kan de stad dit niet alleen en in het verleden werden dan ook al verschillende acties opgezet om Gentenaars en medewerkers van de Stad Gent aan te zetten actief mee te denken over administratieve vereenvoudiging. Zo was er al het suggestiepunt voor administratieve vereenvoudiging (Admini), de KUS-campagne, enz. Toch krijgen we nog regelmatig verhalen te horen van burgers die geconfronteerd worden met ingewikkelde procedures of Kafkaiaanse toestanden.
- In welke mate is het suggestiepunt, dat nog steeds op de website van Stad Gent staat, nog echt actief?
- Bereiken er ons via de bestaande kanalen nog suggesties en zo ja, hoe worden deze beoordeeld en desgevallend geïmplementeerd?
- Zijn er plannen om een nieuwe campagne op te zetten om burgers en personeel opnieuw actief te laten meedenken over mogelijke administratieve vereenvoudiging?
Camille Daman
Gemeenteraadslid
Antwoord:
Antwoord op vraag 1
Het programma Administratieve vereenvoudiging.
Het suggestiepunt Admini is niet meer actief (de informatie over dit suggestiepunt wordt asap weggehaald van de website Gent.be).
Naast de bestaande KUS-trajecten en het klachtenbehandelingssysteem bleek dat Admini geen grote meerwaarde had. Het systeem werkte als een soort reactief luik en zoals iedereen weet hebben we aan de Stad een beter systeem, nl. Gentinfo. Met Gentinfo werken we met één contactpunt met één contactformulier, een ondersteunend informaticasysteem en afspraken over behandeltermijn van klachten, meldingen of suggesties. Daarnaast nog een apart doorgeefluik voor suggesties voor administratieve vereenvoudiging behouden, past dan ook niet in het vereenvoudigingsidee.
Antwoord op vraag 2
Via Gentinfo is er in 2013 1 suggestie binnengekomen specifiek voor administratieve vereenvoudiging. Het is steeds de bevoegde dienst zelf die een inschatting maakt over de situatie en oordeelt wat kan en niet kan, en wie er bevoegd is (Gent/Vlaanderen/federaal). indien een aanpassing mogelijk is, wordt dit opgenomen in de werking of planning. Indien er geen aanpassing mogelijk is tracht men dit steeds uit te leggen waarom.
In beide gevallen communiceren we hier zo helder mogelijk over aan de indiener van de suggestie.
In 2014 kwamen er tot nu toe geen suggesties binnen met betrekking tot administratieve vereenvoudiging.
Antwoord op vraag 3
Een echt nieuwe campagne met burgers is niet voorzien.
Intern hebben medewerkers van de mobiele ploeg steeds aandacht voor administratieve vereenvoudiging wanneer zij bij een dienst aan de slag gaan. Zij kunnen suggesties doen aan de dienst waar ze inspringen en eventueel een vraag doorgeven aan de dienst Organisatieontwikkeling wanneer bijkomende ondersteuning nodig is. In dat geval tracht de dienst Organisatieontwikkeling deze input zoveel mogelijk mee te nemen in lopende begeleidingstrajecten bij de bevoegde diensten.
In de beleidsnota zal dit zeker verder worden opgenomen. Deze is volop in opmaak.
Martine De Regge
Schepen van Personeelsbeleid, Facility Management en Administratieve Vereenvoudiging