Autocars François Laurentplein

26 mei 2014

Vorig jaar al stelde ik u een vraag over de verkeers-, geluids- en geurhinder die bewoners van het François Laurentplein ervaren van de autocars op het plein. Het ging echter om een proefproject dat na enkele maanden zou geëvalueerd worden.

Nu trekken echter ook de Gentse gidsen aan de alarmbel over de situatie van de autocars op het Laurentplein. Ze hebben het over een te beperkt aantal plaatsen, gevaarlijke situaties, verkeershinder, etc. Daarenboven valt nog meer hinder te verwachten eens de werken aan de zogenaamde Bravoko-as starten.

  • Werd het proefproject voor autocars op het Laurentplein al geëvalueerd?
  • Zo ja, wat was het resultaat ? Zo nee, wanneer zal dit gebeuren?
  • Aan welke alternatieven wordt er gewerkt met het oog op de nakende werken in de omgeving?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Het proefproject van de autocars op het François Laurentplein werd nog niet geëvalueerd. We hebben beslist om hiermee te wachten tot na de zomer. Tijdens het toeristische hoogseizoen is het steeds een stuk drukker en we moeten kunnen evalueren of het Laurentplein een grotere invloed van toeristenbussen aankan.

Het is inderdaad wel zo dat we ondertussen klachten hebben ontvangen, onder meer van bewoners en handelaars rond het Laurentplein. Ook de sector zelf vraagt naar aanpassingen. De uitdaging ligt hem vooral in het verzoeken van de verschilende belangen. De sector vraagt bijvoorbeeld naar meer plaatsen voor de autobussen, terwijl bewoners en handelaars ze daar liever helemaal niet in de buurt hebben. De bewoners en handelaars merken ook op dat het Laurentplein meer en meer wordt gebruikt als een parking voor werfwagens uit de ruimere omgeving.

Ik kan het begrijpen dat ze daarover hun beklag doen. Naar mijn mening is het dringend tijd voor een goed toekomstplan voor het François Laurentplein, rekening houdend met het openleggen van de Nederschelde aan de Reep en met de heraanleg van de BRAVOKO-as. Aan dat toekomstplan wordt momenteel druk gesleuteld.

Ook over de toegankelijkheid van ons stadscentrum voor touringcars, moeten we dringend uitspraken doen. In het kader van ons mobiliteitsplan worden hiervoor verschillende pistes onderzocht.

In de tussen tijd moeten er mijns inziens 3 zaken gebeuren:

  1. Het gebruik van het Laurentplein door de touringbussen moet reglementair gebeuren. Bussen mogen daar enkel laden en lossen en moeten vervolgens wegrijden naar de Dampoortparking. Uiteraard mogen ze ook enkel de strook innemen dat daarvoor is voorzien
  2. We moeten onderzoeken hoe we het parkeren voor werfverkeer en het parkeren voor bewoners en bezoekers in de omgeving van het Laurentplein in evenwicht kunnen houden.
  3. In het kader van de nakende werken aan de BRAVOKO moet er fase per fase bekenen worden hoe de verkeerssituatie er zal verlopen. Voor de eerste fase tot en met januari 2015 kan het verkeer alvast blijven lopen zoals vandaag. Uiteraard kan de evaluatie na de zomer uitwijzen dat er alsnog wijzigingen moeten worden doorgevoerd.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info