Te snel verkeer in de Veronicastraat in Gent
De bewoners van de Veronicastraat klagen over te snel verkeer in hun straat. In de Veronicastraat is zone 30 van toepassing. De zone 30 wordt er aangeduid door zonale signalisatie en in de richting van de Frans Van Ryhovelaan is er in het begin van de straat dan ook geen expliciete aanduiding van.
Mogelijks kan het aanbrengen van een herhalingsbord enig soelaas brengen.
- Zijn er reeds verkeerstellingen met snelheidsindicatieborden uitgevoerd in de straat?
- Zo ja, wat hebben deze uitgewezen en tot welke maatregelen kunnen deze leiden?
- Zo nee, bent u bereid opdracht te geven om verkeerstellingen te laten uitvoeren?
Mehmet Sadik Karanfil
Gemeenteraadslid
Antwoord:
De verkeersdienst van LPZ (Lokale Politiezone) Gent heeft tot op vandaag nog geen snelheidsmetingen uitgevoerd in de Veronicastraat. Voor 20 maart 2014, datum van het stellen van uw vraag, werden er ook nog geen snelheidsindicatieborden geplaatst. Het Mobiliteitsbedrijf heeft evenmin verkeerstellingen uitgevoerd in de Veronicastraat.
Naar aanleiding van uw melding over snelheidsproblemen zal het Mobiliteitsbedrijf van de Stad Gent tijdelijk een snelheidsidentificatiebord (SIB) plaatsen in uw straat. Dit digitale toestel toont bestuurders hoe snel ze rijden en heeft hierdoor een beperkt snelheidsremmend effect. Belangrijker is dat het ook de snelheden registreert. Op basis daarvan zal de dienst bekijken welke maatregelen hier mogelijk en wenselijk zijn.
Gelieve er wel rekening mee te houden dat het Mobiliteitsbedrijf erg veel vergelijkbare vragen behandelt. De Veronicastraat zal wellicht in de loop van de maand mei aan de beurt komen.
In afwachting heeft de Verkeersdienst van LPZ Gent van 24 tot 31 maart een SIB geplaatst, rijrichting Grensstraat ter hoogte van huisnummer 44.
De gemiddelde gemeten snelheid bedraagt er 29 km/u en de V85 is 39 km/u.
Voor een goede inschatting van de snelheidsproblematiek op een bepaalde locatie worden de grootste extremen buiten beschouwing gelaten. Als referentiepunt geldt daarbij 85% van de metingen, zonder de hoogste uitschieters dus (= V85). In de Veronicastraat ligt 85 % van de metingen lager dan 39 km/u. 76 % van de bestuurders houdt ich aan de toegelaten snelheid van 30 km/u.
Van zodra ook de cijfers van het Mobiliteitsbedrijf gekend zullen zijn, kunnen deze met de resultaten van LPZ worden vergeleken. Er is overeengekomen dat er pas vanaf een overtredingspercentage van 40 % en meer overgegaan wordt tot effectieve snelheidsmetingen. Afhankelijk van de resultaten van de effectieve metingen, zal er nagegaan worden of er al dan niet nog bijkomende snelheidsremmende maatregelen moeten getroffen worden.
Daniël Termont
Burgemeester