Betaalmogelijkheden in stedelijke parkeergarages Gent

2 december 2013

Het Mobiliteitsbedrijf kondigt aan dat men sinds maandag 25 november niet meer met een creditcard kan betalen aan de slagbomen van de stedelijke parkings, nochtans een gemakkelijke betaalwijze die verloren parkeertickets en wachtrijen aan de parkeerautomaten voorkomt.

Wat is de reden voor deze vermindering van de dienstverlening?

Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Voor de verwerking van betalingen met kredietkaarten deed het Mobiliteitsbedrijf in het verleden een beroep op het bedrijf Clearpark nv uit Diegem. Dit bedrijf liet echter weten dat zij hun diensten per 1 december 2013 definitief zouden stopzetten, wat ondertussen ook effectief is gebeurd.

De kredietkaartverwerking in de parkings te Gent verliep in het verleden volgens het zogenaamde offline principe. Bij gebruik aan in- en uitrit zonder pincode werd de geldigheid van de kaart niet onmiddellijk online geverifieerd. De controle gebeurde pas achteraf wanneer alle transacties uit iedere parking gezamenlijk ’s nachts werden doorgestuurd. Dit principe mocht worden toegepast vermits de betaalde bedragen in parkings per transactie relatief laag zijn.
Sinds de invoering van een chip op de kredietkaarten lag het risico bij het gebruik van een frauduleuze kaart bij de parkingexploitant indien geen pincode werd geverifieerd. Wanneer dergelijke kaart werd gebruikt om in de parkings te parkeren, werd het verschuldigde parkeerbedrag niet overgemaakt op de rekening van het Mobiliteitsbedrijf. Uiteraard werd er dagelijks bij het doorsturen van de betaaltransacties een update doorgevoerd van kredietkaarten die op de zwarte lijst stonden, waardoor het risico minimaal was. Dit lage risico bleek ook uit de praktijk: de afgelopen jaren werden hooguit een vijftal bedragen niet uitbetaald.

Het principe van offline transacties zonder pincode houdt hoe dan ook een risico in, de markt evolueert bijgevolg volop naar online verwerking van kredietkaarten. Dit is ook de reden waarom alle grote kredietkaartuitgevers (zoals Visa en Mastercard) wereldwijd verder werk maken van het uitrusten van al hun kredietkaarten met een chip en bijhorende pincode.

Het Mobiliteitsbedrijf startte naar aanleiding van het bericht van Clearpark nv een zoektocht naar een oplossing voor het wegvallen van de dienstverlening voor het gebruik van kredietkaarten aan de in- en uitritten zonder pincode. Onlangs sloot de Stad een nieuw contract af met Atos Worldline nv voor de verwerking van elektronische betalingen, en dit voor de duur van twee jaar. Ook de verwerking van alle elektronische betalingen in de parkings van het Mobiliteitsbedrijf werden in deze overeenkomst opgenomen. Het Mobiliteitsbedrijf voerde uitgebreide gesprekken met Atos Worldline nv om een oplossing voor de in- en uitritten te vinden. Uit de gesprekken bleek dat Atos Worldline nv over een kaartlezer beschikt die online transacties zou mogelijk kunnen maken, waarbij een pincode niet vereist is wanneer het bedrag laag is (d.i. minder dan 50 euro). Deze kaartlezer is echter nog niet inzetbaar in parkeerapparatuur vermits de nodige ontwikkelingen op softwaregebied met de verschillende leveranciers van parkingapparatuur nog niet op punt staat. De huidige leverancier van de parkingapparatuur voor het Mobiliteitsbedrijf (Skidata nv) maakt zich sterk om uiterlijk midden 2014 samen met Atos Worldline nv een bruikbare oplossing te kunnen aanbieden. Door deze ontwikkeling zou de dienstverlening van in- en uitrijden met kredietkaarten zonder pincode, en bij uitbreiding zelfs de bankkaarten zoals Bancontact en Maestro, terug mogelijk gemaakt kunnen worden.

Het Mobiliteitsbedrijf volgt de ontwikkelingen op de markt verder op, het is echter wel al duidelijk dat er tegenover deze ongetwijfeld klantvriendelijke dienstverlening een gevoelig prijskaartje zal staan. In iedere in- en uitritzuil zal een afzonderlijke kaartlezer moeten ingebouwd worden die enkel kan gebruikt worden voor betaalkaarten zoals Visa, Mastercard, Bancontact, Maestro. Deze kaartlezer moet van een internetverbinding worden voorzien om online verificatie mogelijk te maken, waardoor grondige bekabelingswerken noodzakelijk zullen zijn. Vermits het Mobiliteitsbedrijf beschikt over een totaal van 31 in- en uitritzuilen verspreid over de parkings Vrijdagmarkt, Reep, Savaanstraat, Sint-Michiels, Ramen, Sint-Pietersplein en Tolhuis, zullen de investeringskosten al snel oplopen tot een paar tienduizenden euro’s. Bij de evaluatie zullen dan ook voor- en nadelen grondig moeten afgewogen worden.

Het verdwijnen van de betaalmogelijkheid aan de in- en uitritten staat haaks tegenover de strategie van het Mobiliteitsbedrijf en het Departement Financiën van de Stad, en bij uitbreiding van alle diensten en entiteiten van de Stad, om zo weinig als mogelijk contact geld te verhandelen. Om het elektronisch betalen alsnog te promoten, besliste het Mobiliteitsbedrijf om alle betaalautomaten in de parkings uit te rusten met nieuwe kaartlezers. Het installeren van deze nieuwe lezers maakt het sinds 1 december 2013 mogelijk om het parkeerticket voortaan niet alleen via kredietkaart (Visa, Mastercard) te betalen, maar ook via Bancontact en Maestro, dit allemaal in combinatie van het intoetsen van een pincode met online verificatie. Deze kaartlezers werden in alle parkings van het Mobiliteitsbedrijf voorzien. De betaalautomaten in de parkings Vrijdagmarkt en Tolhuis werden al sinds eind 2012 bij wijze van proefproject met dergelijke lezers uitgerust. Uit de evaluatie bleek toen dat het elektronisch betalen op korte periode steeg van ca. 14% tot ruim 25%, die een extra stimulans was om alle parkings op deze manier uit te rusten. Op deze manier hoopt het Mobiliteitsbedrijf enigszins tegemoet te komen aan de vraag naar de mogelijkheid tot elektronisch betalen in de parkings.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info