Elektrische laadpalen

26 april 2013
Vorige legislatuur werd het ?Lokaal Luchtkwaliteitsplan (2010-2015)? goedgekeurd. In dit plan wordt nadruk gelegd op elektrisch vervoer en engageert de stad zich o.m. om een netwerk van elektrische laadpalen uit te bouwen op het openbaar domein.

In 2012 is de stad, binnen de Vlaamse proeftuin elektrische voertuigen, toegetreden tot het EVA-platform.

Concreet heb ik volgende vragen:

  • Hoeveel laadpalen voor elektrische wagens staan er momenteel op Gents grondgebied? Op welke locaties?
  • Hoe gaat het systeem precies in zijn werk?
  • Op welke manier worden de oplaadkosten verrekend aan de gebruikers?
  • Op welke manier kunnen geïnteresseerden meer informatie bekomen omtrent het gebruik van elektrische laadpalen op Gents grondgebied?

Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Via het EVA-project worden in Stad Gent laadpalen uitgebouwd. Het doel van dit project is om op Vlaams niveau een netwerk van oplaadpunten uit te bouwen, zodat er binnen een straal van 20 km of binnen 20 minuten een oplaadpunt beschikbaar is. De Stad Gent is één van de vijf Vlaamse steden binnen dit project.

In Gent zijn er zes locaties met openbare laadpalen voor de wagen. Aan iedere laadpaal kunnen 2 wagens op het zelfde moment laden, het betreft dus 12 oplaadpunten. Deze zijn:

  • De ondergrondse parking Sint-Michiels
  • De ondergrondse parking Reep
  • De ondergrondse parking Sint-Pietersplein
  • Het Skaldenpark
  • Het politiekantoor van Ekkergem
  • Het rectoraat Ugent aan de Sint-Pietersnieuwstraat

Er zijn ook geregistreerde private oplaadpunten die onder bepaalde omstandigheden publiek worden opengesteld. Meer info hierover kan men vinden op oplaadpunten.org of asbe.be. Er bestaat geen registratieverplichting. Hierdoor kan het zijn dat niet alle semi-publieke laadpunten gekend zijn. Op de website oplaadpunten.org staan momenteel negen oplaadpalen voor wagens.

Het opladen via de laadpaal gebeurt met een stroomkabel die bij de wagen hoort. Deze wordt ingeplugd in het laadpunt. Aan beide zijden wordt de kabel automatisch vergrendeld bij het laden. Het los trekken van de kabel is dus niet mogelijk.

Voor het stroomverbruik wordt per sms betaald (2x 0,5 euro activatie/deactivatie sms) of via een oplaadpas van Bluecorner (de tarieven zijn te vinden op http://www.bluecorner.be/abonnementen_overzicht.html). Wat de publieke laadpunten betreft moet het parkeertarief, die in deze zone geldt, betaald worden en aan de geldende parkeerverplichtingen voldaan worden.

Voor meer informatie kunnen gebruikers terecht op volgende website’s van Stad Gent: 

Of op de website van het EVA-platform: http://www.elektrischevoertuigeninactie.be/
Indien mensen niet over internet beschikken kunnen ze deze informatie opvragen bij de Milieudienst van de Stad Gent.

Tine Heyse
Schepen van Milieu, Klimaat, Energie en Noord-Zuid

Op 13 oktober staan de liberalen, socialisten en onafhankelijke Gentenaars samen op één lijst Voor Gent.

Voor Gent kiest voluit voor samenwerking, over de partijgrenzen heen en reikt de hand aan iedereen die op een positieve manier aan het Gent van morgen wil werken.

Meer info:

www.voorgent.be

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info