'Mijn straat aan de beurt'-applicatie

25 februari 2013
In het bestuursakkoord staat het voornemen van het stadsbestuur om, naar analogie met andere steden, een 'niet-ok'-app voor de burgers in te voeren voor meldingen van zwerfvuil, sluikstorten of defecten.

Sinds vorig jaar is er op internet echter al een gratis website met daaraan gekoppeld een applicatie actief, 'Mijn straat aan de beurt', die toelaat om gratis melding te maken van bijvoorbeeld gevallen van sluikstorten, een slecht wegdek, enz. De stad Lokeren is een van de gemeenten die 'Mijn Straat aan de Beurt' binnen haar diensten maximaal toepast en integreert en bijvoorbeeld laat gebruiken door haar gemeenschapswacht.

Wanneer men de website bekijkt stelt men vast dat ook reeds een aantal Gentenaars problemen in hun buurt meldden.

Concreet heb ik dan ook volgende vraag:

  • Is het stadsbestuur op de hoogte van het initiatief 'Mijn straat aan de beurt'?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Ja, het stadsbestuur is op de hoogte van het initiatief 'mijn straat aan de beurt'. Voor het maken van een ?niet-ok?-app bestaan verschillende mogelijke systemen. Dit varieert van leveranciers-afhankelijke systemen tot systemen die makkelijk kunnen ge?ntegreerd worden in de toepassing(en) die reeds binnen een organisatie worden gebruikt.

'Mijn Straat aan de beurt' is een systeem naast heel wat andere, zoals 'Verbeter je buurt' en specifieke apps voor een bepaald soort melding (bijvoorbeeld homofoob geweld).

(voorbeelden: www.mijnstraataandebeurt.be; www.fixmystreet.com; www.verbeterjebuurt.be)

'Mijn straat aan de beurt' zelf blijkt eigendom van ORBIT, een bedrijf uit Lokeren. Het loket is publiek beschikbaar en de output kan door steden en gemeenten geconsulteerd worden via de bijbehorende website. Maar wanneer men dit wil integreren wordt men verwezen naar een toepassing van ORBIT zelf. De firma zet dit loket op de markt en maakt het beschikbaar voor het grondgebied van alle steden en gemeenten, ook zonder dat dat bestuur deze app ook effectief gebruikt.

Als stad vinden we het ontvangen van meldingen door burgers en 'Gent-gebruikers' belangrijk. Om die reden hebben we het realiseren van een dergelijke 'niet-ok'-app of andere kanalen om problemen of defecten te melden opgenomen in het bestuursakkoord.

Maar: een dergelijke app is slechts zinvol als hij aansluit bij een goed werkend opvolgsysteem, met goede dispatching naar de diensten die gevolg aan de melding moeten geven. Bovendien moeten we ons goed realiseren dat zo?n app slechts ??n manier is, voor burgers, om meldingen door te geven. Het systeem moet dus verschillende bronnen aankunnen.

Eigenlijk hebben we als Stad al zo?n systeem, namelijk: Gentinfo. Het introduceren van een app zou dus moeten aansluiten op wat Gentinfo vandaag al doet. Ik dring er daarom ook op aan dat een dergelijk meldingssysteem effectief aansluit bij wat vandaag al loopt, en onze eigen systemen nog versterkt. Daarom zullen we onderzoeken of we de internationale standaard rond meldingen (http://open311.org/) kunnen implementeren. Dat verhoogt namelijk de integratiemogelijkheden met allerhande systemen.

De uitdaging is dus ni?t het schrijven van een app om meldingen te verzamelen - maar het opvolgen, het gemelde probleem oplossen en feedback geven. Die informatie moet trouwens ook via de app terug naar de melder kunnen...

Dit alles betekent dus dat er ??rst een goede functionele analyse moet gebeuren om uiteindelijk een duurzaam systeem te hanteren met meerwaarde bij wat we nu al doen.

Ik heb onze diensten al gevraagd de mogelijke systemen verkennen en hun voor-en nadelen op te lijsten.

Dani?l Termont
Burgemeester

Op 13 oktober staan de liberalen, socialisten en onafhankelijke Gentenaars samen op één lijst Voor Gent.

Voor Gent kiest voluit voor samenwerking, over de partijgrenzen heen en reikt de hand aan iedereen die op een positieve manier aan het Gent van morgen wil werken.

Meer info:

www.voorgent.be

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info