Resultaten methodescholen
De leerachterstand zou gemiddeld vijf maanden bedragen met uitschieters naar een jaar. Er is ook onderzoek geweest naar verschillen in het welbevinden op school. Kinderen uit de methodescholen blijken zich niet beter te voelen op school dan de anderen. De betrokkenheid bij de school is ook even groot, maar zesdeklassers uit methodescholen geven minder duidelijk aan te weten waarom ze zich inspannen voor school.
- Is het stadsbestuur op de hoogte van dit doctoraatsonderzoek?
- Zijn die bevindingen getoetst aan de situatie in de freinetscholen van ons stedelijk net?
- Zo ja, heeft men in de praktijk gelijkaardige vaststellingen gemaakt en wordt in voorkomend geval aan remedi?ring gewerkt?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
In antwoord op uw eerste vraag:
Sinds schooljaar 2002-2003 nemen alle basisscholen van het Departement Onderwijs en Opvoeding deel aan het longitudinaal onderzoek Schoolloopbanen in het Basisonderwijs.
Dankzij de gegevens van dit onderzoek maakte Jean Pierre Verhaeghe, toenmalig onderzoeker aan de UGent, een lokale analyse voor de Gentse Freinetscholen.
De analyse spitste zich toe op de testresultaten van de domeinen wiskunde en taal (technisch lezen-spelling-begrijpend lezen) in de 6 Gentse Freinetscholen die sinds 2003-2004 de Freinet-pedagogie hanteren.
Uit de analyse blijkt dat er geen significante verschillen zijn op wiskunde en taal tussen leerlingen uit de Freinetscholen in Gent en Vlaamse traditionele scholen.
Het schooltraject verloopt wel anders bij kinderen in een Freinetschool. De leerwinst kent een tragere groei bij aanvang van het traject in het 1ste en 2de leerjaar. Maar In de hogere jaren kent de leerwinst een versnelde groei, waardoor op het einde van de rit er geen significante verschillen bestaan tussen Freinetonderwijs en de traditionele scholen. De recente doctoraatstudie bevestigt deze groeicurve.
Concreet blijkt uit de Gentse analyse dat voor geen enkele van de getoetste leergebieden het eindniveau op het einde van het zesde leerjaar in de Gentse Freinetscholen significant verschilt van het Vlaamse gemiddelde in traditionele scholen.
De leerlingen hebben voor begrijpend lezen een kleine voorsprong en voor wiskunde een kleine achterstand, maar beide zijn niet significant. Ook de verschillen voor technisch lezen en spelling zijn klein en niet-significant.
De testresultaten van de Gentse Freinetscholen verschillen dus niet van de doorsnee Vlaamse school. Dit blijkt ook uit de cijfers van de eindtoetsen van het onderwijssecretariaat van de steden en gemeenten van de Vlaamse gemeenschap (OVSG). Deze bevestigen dat de leerlingen probleemloos voldoen aan de vooropgestelde doelen.
Wat betreft uw 2de vraag:
Alle freinetscholen in het basisonderwijs verzamelen systematisch gegevens over de verdere schoolloopbaan van hun uitgestroomde leerlingen naar het vervolgonderwijs.
Uit deze gegevens blijkt dat de slaagkansen van zowel de leerlingen die kiezen voor een freinetschool in het secundair onderwijs als zij die kiezen voor regulier secundair onderwijs nauwelijks verschillen.
Er zijn ook gegevens over het hoger onderwijs die ik graag met u deel: Uit de gegevens van het outputdossier van het freinetatheneum De Wingerd kunnen we opmaken dat bijna ¾ van de studenten slaagt in het eerste jaar hoger onderwijs. Dit percentage ligt significant hoger dan het cijfer van de gemiddelde slaagkansen van eerstejaarsstudenten.
De Gentse analyse in kader van het sibo-onderzoek bevestigt de kwaliteit van de freinetscholen, zowel basis- als secundair onderwijs in Gent. En daar ben ik heel gelukkig mee.
De voorbije jaren is ingezet op kwaliteitsvol onderwijs en dat rendeert. Nog meer kwaliteit in alle Gentse stedelijke scholen is voor mij dan ook prioritair voor de komende legislatuur. Hier ligt een belangrijke taak voor de Pedagogische Begeleidingsdienst.
Vanuit mijn regierol voor alle Gentse scholen zal ik ook rond dit thema in gesprek gaan met de vertegenwoordigers van de andere netten in Gent.
Collega Souguir,
Wat betreft uw eerste vragen verwijs ik naar mijn antwoord van daarnet op de vraag van mevr. Freya Van den Bossche.
Wat betreft uw vraag over remediëring: Zoals geantwoord aan collega Van de Bossche wil ik absoluut inzetten op kwaliteit van onderwijs.
Hierbij denk ik zeker ook aan preventie en remediëring van ontwikkelings- en leerachterstanden.
Elke Decruynaere
Schepen van Onderwijs, Opvoeding en Jeugd