Sluipverkeer Akkerwindelaan in Drongen
Ik ontving klachten van bewoners van de Akkerwindelaan over het toegenomen autoverkeer in hun straat. Blijkbaar wordt de Akkerwindelaan gebruikt als sluipweg om zo de lichten aan de Deinsesteenweg (N466) te vermijden. Door de aanleg van een verkeersplateau op het kruispunt van de Luchterenkerkweg en de Kruisstraat, heeft het sluipverkeer zich verplaatst naar de Akkerwindelaan. Daarenboven rijden de auto's aan een ongepaste snelheid in de woonwijk.
Het brede ontwerp van de straat werkt niet snelheidsremmend. Ook het vrachtverkeer lijkt zich niet aan te passen aan de eigenheid van een wijk.
Graag had ik van de schepen vernomen:
- Bent u op de hoogte van de situatie in de Akkerwindelaan? Hoe beoordeelt u deze?
- Is het niet aangewezen na te gaan op welke wijze deze straat kan aangepast worden om het sluipverkeer tegen te houden? Op welke wijze zou dit kunnen gebeuren?
- Behoort het plaatsen van rijbaankussens of prefabdrempels tot de mogelijkheden?
Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid
Antwoord:
Naar aanleiding van de meldingen en klachten die u ontving van bewoners van de Akkerwindelaan met betrekking tot sluipverkeer en onaangepaste snelheid, ging de verkeersonderzoekscel van het Mobiliteitsbedrijf ter plaatse om de situatie te onderzoeken.
De verkeersonderzoekscel telde in de ochtendspits 90 voertuigen per uur, waarvan 60 de beweging maakten van de A. Catriestraat naar de Luchterenkerkweg. De norm om te spreken over sluipverkeer in woonstraten bedraagt 250 pae (= personenauto equivalenten) en is hiermee dus niet overschreden. De snelheidsperceptie ligt in straten als de Akkerwindelaan vaak hoger omwille van de brede profilering en de wegverharding bestaande uit zogenaamde 'olifantenpoten', maar een heraanleg van de straat is niet aan de orde. Zowel extra prefab snelheidsremmende maatregelen als vaste constructies zijn bovendien niet mogelijk omwille van deze wegbedekking.
Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit