Niet-toegankelijke particuliere parkeergarages ten gevolge van openbare werken
Zo kon er gedurende de periode waarin de private garages niet toegankelijk waren een beroep gedaan worden op een gratis parkeerkaart voor het centrum, een abonnement aan bewonerstarief voor de Sint-Michielsparking of een tijdelijk abonnement van De Lijn. Begin 2011 werd deze regeling ook toegepast in de Kortrijksesteenweg (deel R40-Koningin Elisabethlaan).
Ik heb hierbij volgende vragen:
- Wat zijn de bevindingen van het proefproject geweest en van de regeling toegepast in de Kortrijksesteenweg?
- Werd deze regeling ondertussen elders nog toegepast?
- Is het stadsbestuur bereid om deze aanpak te veralgemenen en ook toe te passen op andere, toekomstige werken die soortgelijke hinder met zich meebrengen?
Sami Souguir
Fractievoorzitter
Antwoord:
De toepassing in de Sint-Niklaasstraat werd relatief positief onthaald. Er waren ook een aantal negatieve reacties.
In de Kortrijksesteenweg werd hetzelfde systeem toegepast. 23 mensen hebben gebruik gemaakt van de parkeerkaart. Als men dit in de toekomst nog zou toepassen, zal men meer aandacht moeten besteden aan compenserende maatregelen voor de bewoners. Dat is prioritair. Voor niet-bewoners gaat men maatregelen op maat moeten voorzien. Alles is afhankelijk van de omgeving. Er zijn niet altijd parkeergarages in de buurt of bewonersplaatsen. Het is vooral ook belangrijk dat er vanuit het Mobiliteitsbedrijf, i.f.v. van hun nieuwe taak om aan verkeersmanagement te doen, wordt geanticipeerd op de impact van grote werken. Er moet dus vooraf worden gekeken naar alternatieven voor parkeren. Dit zal worden gehanteerd bij de PAGAS.
Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit
Sami Souguir: Ik dank u voor dit positief antwoord. Zijn er nog andere gebruiken buiten de parkeerkaarten?
Schepen De Regge: In de Sint-Niklaasstraat werden 58 parkeerkaarten uitgereikt. Daarnaast 3 abonnementen voor 1 maand in parking Sint-Michiels en 2 mensen kozen voor een abonnement van de Lijn.