Alternatief voor de afgeschafte nachtbussen in Gent

14 mei 2012
Een Gents taxibedrijf heeft een alternatief bedacht voor het afgeschafte systeem van de nachtbussen. De initiatiefnemers delen de stad in twee zones in: centrum en daarbuiten. Het centrum bestaat uit vier centrale punten (Zuid, Sint Pieters, Dampoort en Korenmarkt), waartussen wordt gependeld met busjes. Elk busje kan acht passagiers vervoeren.

Het bedrijf garandeert een frequentie van een rit per tien minuten. Van aan de andere punten zal de rest van de stad bediend worden. Daar is een frequentie om de vijftien ? twintig minuten haalbaar.

Vandaar volgende vragen:

  • De initiatiefnemers hebben hun concept al aan u voorgesteld. Wat is uw mening over hun initiatief?
  • Volgens de berekeningen zou het plan ? 50 per uur per busje kosten. Is de schepen bereid budget te voorzien voor dit initiatief?

Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid

 

Antwoord:

In eerste instantie denk ik dat het voorzien van passagiersvervoer, inclusief nachtvervoer, een taak van De Lijn is. De Lijn laat niet alleen bussen en trams in eigen regie rijden, maar is ook de regisseur van het openbaar vervoer. Daarbij doen zij ook beroep op derden. Zij zouden dus ook kunnen beroep doen op de taxisector om bepaalde delen van het openbaar vervoersaanbod te voorzien. Het is dus in de eerste plaats aan De Lijn om te oordelen over het concept. Los hiervan, denk ik dat er zeker innovatieve concepten zitten achter het systeem van taxibussen. Wel maak ik wat voorbehoud omtrent de aangeboden capaciteit, nl. 8 personen per busje. Op piekmomenten zal dit wellicht onvoldoende zijn, terwijl een bus toch al gauw tot 10 maal meer mensen kan vervoeren.

Wat betreft een budget voor dit initiatief, blijf ik van mening dat De Lijn moet betalen voor het openbaar vervoer, ook voor het nachtnet. De stad draagt nu zeer uitzonderlijk bij aan het budget. Dit is voor mij hoe dan ook tijdelijk. Maar door onze bijdrage blijft er een nachtnet bestaan. We werken nu naar een nieuw concept voor laatavondvervoer en nachtnet. Ik ga er van uit dat De Lijn dit zal betalen, eventueel aangevuld met andere bronnen. Een structurele bijdrage van de stad lijkt me hier niet aangewezen voor de toekomst. Dit zou immers precedenten scheppen en De Lijn (en de Vlaamse overheid) mogelijkheden bieden de kosten van het openbaar vervoer af te wentelen op de steden en gemeenten.

Doordat er nu toch nog een oplossing is voor het nachtnet, is het voorstel van de taxibusjes nu even minder relevant. Maar we gaan wel bekijken of die een rol kunnen spelen in het optimaal nachtnet. In elk geval is de overheid (De Lijn) gebonden aan de wetgeving overheidsopdrachten en kan men zeker niet zomaar in zee gaan met ??n exploitant.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info