Team van de maand
Onlangs werd bijvoorbeeld het nieuwe infopunt van de dienst toerisme geopend waar grote inspanningen werden geleverd door de betrokken dienst om tot een mooi eindresultaat te komen. Het zou een mooi gebaar zijn van onze stad indien deze dienst een schouderklopje zou krijgen voor de positieve uitstraling die hierdoor werd gegeven aan onze stad. Ongetwijfeld zijn er nog andere diensten binnen onze stad die het ook verdienen om eens in de spotlights te staan en bijvoorbeeld op het stadhuis ontvangen te worden.
Concreet wens ik u dan ook te vragen of U bereid bent om het Gentse team van de maand in het leven te roepen?
Carl De Decker
Gemeenteraadslid
Antwoord:
Het is uiteraard zeer belangrijk om de personeelsleden in de bloemetjes te zetten. Het installeren van een team van de maand lijkt me een goed idee, maar ik heb daar toch wel vragen bij.
Het personeel waarderen voor specifieke of doorgedreven inzet - zowel in projecten, reguliere werking of dienstverlening ? gebeurt al goed door het stadsbestuur. Zo is het vieren van succes tijdens een verandering een belangrijke laatste fase, het zijn momenten om het team in de bloemetjes te plaatsen, te laten deelnemen in de feestvreugde van het evenement enz. Het is ook een moment om de verandering te verankeren, de geleverde inspanning te duiden in relatie tot het succes in het leren en de weg daar naartoe.
De Stad Gent toont zichtbare waardering door bijvoorbeeld het organiseren van een dienstfeestje, het deelnemen aan een event met de klanten en de bewoners, het bijwonen van een opening maar ook door de personeelsleden een plaats te geven in het stadsmagazine of het personeelsblad Moment en hen aan het woord te laten bij een reportage of interview. Daarnaast zijn er specifieke, minder zichtbare acties: bijvoorbeeld teams een vermeerderd budget geven voor teamactiviteiten die naast het vieren ook het team als groep versterken. Daarnaast is er de onzichtbare waardering die ook nauw aansluit bij de innovatieve arbeidsorganisatie: het team vertrouwen geven om zaken zelf te organiseren, beslissingen te nemen in relatie tot het boeken van succes. Bijkomend zijn er de waarderingsmomenten, administratieve vereenvoudiging en lijkt het in de context van innovatieve arbeidsorganisatie ook beter dat de teams zelf bepalen wanneer er kan gefeest worden. Ze worden ook aangemoedigd om dit te doen. Dit thema komt aan bod in de opleidingen voor de leidinggevenden van de Stad Gent.
Vooral ook om deze laatste reden vindt de schepen dat het idee van een ?team van de maand? iets te veel aanzet geeft tot competitie. Dit zal vermoedelijk ook moeten opgevolgd worden of een reglement moeten krijgen, terwijl er nu spontaan al succesverhalen over veranderingstrajecten zijn. In bedrijven gebeurt dit inderdaad, meestal op basis van beschikbare indicatoren, zoals de zoveelste klant, zoveel omzet of winst enz. Dit is voor de Stad Gent moeilijk meetbaar en vergelijkbaar. Bovenop de vraag of dit al wenselijk is kan er ook een dilemma ontstaan over de criteria en wat met meerdere teams die succesvol waren de voorbije maand?
Kort samengevat: moet de Stad Gent een team dat goed functioneert in de bloemetjes zetten? Absoluut ja, maar heeft de Stad Gent nood aan een team van de maand? Als ik hierop eerlijk moet antwoorden: neen. Op diverse vlakken worden teams met succeservaringen al goed onder de aandacht gebracht in een relatie tot de uitbouw van de innovatieve arbeidsorganisatie. Het idee van een team van de maand is goed, maar praktisch gezien zijn er veel nadelige consequenties.
Resul Tapmaz
Schepen van Personeelsbeleid, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging en Kwaliteitszorg