Keiskantstraat (Drongen)

15 maart 2012
Ik heb vernomen dat de Stad Gent er bij het Vlaams Gewest op aandringt om de toegelaten snelheid op de Drongensesteenweg te laten zakken tot 70 km per uur. Samen met u betreur ik het dodelijk ongeval van enige tijd geleden.

De situatie op de Drongensesteenweg richting Gent aan de autogarage en richting Baarle (kruispunt met Sint-Gerolfstraat) is ontegensprekelijk gevaarlijk en het is een echte beproeving om daar veilig over te steken.

Deze problematiek kan ook op een andere manier aangepakt worden volgens mij en heel wat buurtbewoners, meer bepaald door de slechte staat van de Keiskantstraat dringend aan te pakken. Op die manier hoeven fietsers en automobilisten niet rond te rijden via de Varendrieskouter en Deinse Horsweg om uiteindelijk zo de Drongensesteenweg over te steken om richting Baarle te kunnen rijden.

Concreet wens ik u dan ook te vragen of U bereid bent om de Keiskantsraat te heraanleggen zodat elkeen zich via deze weg veilig kan verplaatsen en zo de verkeersdruk op de Drongensesteenweg te verminderen?

Carl De Decker
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Er bestaan al vele jaren terug ontwerpdossiers, met daarin altijd al een discussie of de Keiskantstraat richting Sint-Gerolfstraat voor autoverkeer ging ontsloten worden dan wel enkel fiets/wandelpad zou worden.

Intussen bestaat het RUP "D4 Keiskant" van 10/2/2005 dat vastlegt dat het wel degelijk "zone voor wandel en fietspad" wordt. Een herinrichting die autoverkeer voorziet kan bijgevolg niet, daar krijgen we nooit een bouwvergunning voor.

In het voorstel voor het Trage Wegen netwerk van Drongen wordt deze as ook als dusdanig gezien, met de suggestie om de bestaande situatie zeker niet te gaan verbeteren voor autoverkeer teneinde geen bijkomend autoverkeer langs daar te krijgen.

Op vandaag is deze heraanleg niet voorzien in de meerjarenplanning ondanks zijn toestand (C2/C3), het betreft hier immers een weg in halverharding waar we soms curatief onderhoud uitvoeren door het vullen van de putten met sintels.

Het is onlogisch om via Deinse Horsweg richting Baarle te gaan. Dit is een veel langer trac? dan wat men nu volgt. Het is en blijft opletten en men denkt dat pas na de aanpassingen de op- en afrit de situatie veiliger zal worden.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info