Afschaffen van bushaltes in de planetenwijk

17 januari 2012
Tot 1 februari 2011, toen er wegenwerken van start gingen aan de Trekweg, werden de bewoners van de Planetenwijk voorzien van bus 6 met als opstapplaats aan de Zuidbroek, rechtover de uitgang van de wijk (Marsstraat). Tijdens de werken werd de bushalte verplaatst naar de Verschansingsstraat.

Op 7 oktober 2011, na voltooiing van de werken aan de Trekweg, kregen de bewoners een mededeling dat buslijn 6 werd afgeschaft en vervangen door buslijn 9, met een halte aan de Zuidbroek ter hoogte van de Groene Velden.

Op 7 november 2011 werd deze halte aan de Zuidbroek echter voor onbepaalde duur afgeschaft. De reden die aan deze afschaffing werd meegegeven, was de versperring (moeilijke doorgang) in Rodonkstraat. Deze doorgang is tweemaal per dag versperd (bij het begin en het einde van de schooldag) door geparkeerde voertuigen van ouders die hun kinderen naar school brengen en afhalen.

Ik vroeg bevoegd minister Crevits waarom er geen vervanging voorzien werd bij de afschaffing van de halte aan de Zuidbroek en of de mogelijkheid bestond om op korte termijn een tijdelijke halte te voorzien. De minister stelde dat het gezien de doorgangsproblemen, volgens De Lijn noodzakelijk is om een parkeerverbod in te voeren in de Rodonkstraat om de definitieve halte aan de Zuidbroek te kunnen bedienen. In tussentijd is het volgens De Lijn niet mogelijk om een tijdelijke halte te voorzien.

Graag had ik van de schepen vernomen

  • Is zij op de hoogte van het bestaan van de vraag van De Lijn naar het invoeren van een parkeerverbod in de Rodonkstraat?
  • Vindt de schepen de eis van de Lijn om een parkeerverbod in de Rodonkstraat in te voeren verantwoord?
  • Vreest de schepen niet dat het parkeerprobleem zich zal verplaatsen?
  • Heeft de schepen de betrokken school hierover al aangesproken?
  • Als de de schepen een parkeerverbod verantwoordt en dus ook haalbaar vindt, aan welke zijde ( beide of enkelzijdig) en tussen welke huisnummers zou dit dan nodig zijn?

Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid


Antwoord:

  1. Ik ben wel degelijk op de hoogte van het gevraagde parkeerverbod in de Rodonkstraat. Dergelijke vragen rond weginrichting en signalisatie worden vanuit De Lijn steeds teruggekoppeld naar het Mobiliteitsbedrijf. De doorstromingsproblematiek van het openbaar vervoer valt onder mijn bevoegdheid.
  2. De wijziging van de busroutes 6 en 9 ter hoogte van de planetenwijk kan ik moeilijk toejuichen. Deze routewijziging betekent immers een verlies aan comfort en bediening voor de bewoners van de planetenwijk. De beslissing van De Lijn om bussen doorheen de Rodonkstraat te sturen is een onvermijdelijk gevolg van deze keuze. Na uitvoerig overleg met de Lijn blijkt echter dat er geen alternatieven zijn voor deze aanpassingen. En als bus 9 niet door de Rodonkstraat kan, dan wordt het onmogelijk om de planetenwijk op een aanvaardbare manier via Zuidbroek te bedienen. Hoewel ik de beslissing rond wisseling van de lijnen 6 & 9 dus betreur, vind ik het parkeerverbod in de Rodonkstraat om die reden wel verantwoord.
  3. Een verplaatsing van het parkeerprobleem is eigenlijk niet aan de orde. Het verkeersreglement geeft immers aan dat een voertuig nooit tegenover een ander voertuig mag worden geparkeerd als daardoor het kruisen van 2 andere voertuigen wordt gehinderd. In de praktijk wordt dit principe niet altijd even goed gerespecteerd. Door het parkeren voortaan langs ??n zijde te organiseren, wordt de problematiek van moeilijk kruisen voortaan vermeden en zal de beschikbare capaciteit in principe zelfs toenemen. Algemeen genomen is de parkeerdruk in de Rodonkstraat trouwens bijzonder laag, met uitzondering van het straatdeel ter hoogte van de Ter Bekenlaan.
  4. De school werd voorafgaand en ter plaatse gecontacteerd. De beide directies geven duidelijk aan dat het voorgestelde parkeerverbod weinig problemen stelt en dat hun leerkrachten daar niet parkeren.
  5. Het parkeerverbod zal aldus worden ingevoerd:
    • Aan de pare kant, vanaf de Ter Bekenlaan tot voor de bocht aan de Kasteeldreef (reeds doorgevoerd). Dit is noodzakelijk in functie van het indraaien van de bus vanuit de Ter Bekenlaan, maar ook om te verhinderen dat de doorgang op dit punt wordt verhinderd door het ophalen van schoolkinderen (zeker in geval het voertuig onbeheerd wordt achtergelaten)
    • Aan de onpare kant, over de volledige lengte van de Rodonkstraat. Dit is noodzakelijk om een vlotte doorstroming in deze straat te kunnen garanderen en zal op het deel tussen Zuidbroek en de Kasteeldreef niet leiden tot een vermindering van de parkeercapaciteit.

De lengte waarover dit parkeerverbod wordt doorgevoerd werd zowel op plan als ter plaatse grondig bekeken. Er werd hiertoe ook een testrit uitgevoerd door De Lijn, in aanwezigheid van het Bureau Verkeerstechniek (de vroegere VTA).

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info